Szegény zsidó család ötödik gyermekeként született Ungváron 1872. december 8-án.
Születése után nem sokkal családja Budapestre költözött, iskoláit is ott
végezte. Tehetsége, tudásszomja már korán megmutatkozott, a főreáliskolát
kitűnő eredménnyel végezte el, a szavalóversenyeken rendszerint első díjat
nyert. Szabadidejében kisebb diákokat korrepetált, hogy enyhítse szülei anyagi
gondjait. Paulay Ede színházigazgató engedélyével a Nemzeti Színház előadásait
rendszeresen, szabadjeggyel látogatta.
"Az első világháború előtt és alatt a magyar filmgyártás egyik úttörője
volt filmgyártó és mozitulajdonos vállalkozóként, filmesztétaként, rendezőként
és forgatókönyvíróként. Filmstúdiójának bevételeiből a színházat támogatta
egészen vagyonának elapadásáig. A trianoni békeszerződés után az állami és
városi támogatás nélkül maradt magyar színjátszás új intézményeinek kiépítésére
összpontosított. Műsorpolitikája miatt sokat támadták: a magyar nacionalisták a
román darabok műsorra tűzése miatt léptek fel ellene, a román nacionalisták a
magyar kultúra szervezésében játszott szerepét kifogásolták, a konzervatív
polgárok a munkásoknak rendezett darabokat vetették a szemére. Zsidó származása
miatt az 1930-as évek második felétől mellőzték; ekkor írta meg
színháztörténeti visszaemlékezéseit. 1945-ben ismét átvehette a kolozsvári
magyar színház igazgatását; az évadnyitás előkészületei közben november 16-án
halt meg."
„Janovics Jenő nemcsak az erdélyi, hanem a magyar kultúrának is egyik
legkiemelkedőbb egyénisége, de sajnos viszonylag ismeretlen figurája a magyar
közgondolkodásnak. Az Erdélyben élő és dolgozó alkotóknak köszönhetően
emelkedik be szépen, lassan a magyar köztudatba.” (Kollarik Tamás)
Az érettségi után szülei kívánságára a Színészeti Akadémia mellett a
Műegyetemre is beiratkozott, tanárai tanácsát követve azonban az első év után
abbahagyta mérnöki tanulmányait, s minden figyelmét a színjátszásnak szentelte.
Szintén tanárai javaslatára az első év elvégzése után rögtön a harmadévre
iratkozott.
Miután 1894-ben diplomát szerzett, a miskolci társulat szerződtette. A
következő évadban Makó Lajos hívására a szegedi társulathoz szegődött, majd
Megyeri Dezső igazgató kolozsvári társulatához. Közben a színészi munka mellett
a kolozsvári I. Ferenc József Tudományegyetemen folytatta tanulmányait
magyar–francia és filozófia szakon. Kiemelkedő képességeinek köszönhetően egy
év után rendezővé nevezték ki. 1900-ban elnyerte a bölcsészdoktori címet,
értekezését Csiky Gergely életéről és munkásságáról írta. 1901 és 1905 között a
szegedi színházat vezette, majd – Tisza István kinevezését elfogadva – 1905
áprilisától a kolozsvári Magyar Nemzeti Színház igazgatója lett, 1930-ig.
Kinevezésekor már javában épült a Nemzeti Színház új hajléka, amelyet 1906
szeptemberében avattak fel, így a társulat elhagyta a híressé vált (1821-ben
épült) Farkas utcai épületet. A búcsú és a folyamatosság szimbolikus
gesztusaként Janovics a régi színpadból kivágatott egy deszkát, melyet
beépíttetett a Hunyadi téri „palota” színpadába. Mindezt abból fakadó
meggyőződéséből, hogy a palota csak akkor lesz a Nemzeti Színház méltó hajléka,
ha sikerül oda átvinni és meghonosítani a társulat több mint egy évszázados
hagyományait, szellemiségét.
Közben egy másik színház is épült Kolozsváron, a Sétatéren: az 1874-ben
Korbuly Bogdán költségén fából épített Nyári Színkör helyén Janovics
kőszínházat emeltetett. Az 1909–1910 között emelt építmény nagyjából saját
pénzén készült, s benne ő, a kortársak és a sajtó nem kis elégedetlenségére
mozgóképszínházat (azaz mozit) hozott létre, mellette pedig filmstúdiót –
nyilván az akkori lehetőségeknek megfelelő technikával. Producerként 1913–1920
között hatvanöt filmet forgatott, ebből harmincegynek ő írta a forgatókönyvét,
és hármat ő rendezett.
Elismert színházigazgatóként, rendezőként az elsők között látta meg a
filmben rejlő művészi lehetőségeket.
Játékfilmjeinek témáját a magyar drámairodalom és költészet inspirálta.
Az ő irányítása alatt kezdte pályáját Korda Sándor, aki az angol filmipar
megteremtőjeként, Sir Alexander Korda néven vált ismertté, valamint Kertész
Mihály (Michael Curtiz), az Oscar-díjas Casablanca című film rendezője.
Filmjeiben a kor számos neves színésze játszott (felesége, Poór Lili, valamint
Blaha Lujza, Jászai Mari, Szentgyörgyi István). Első filmje – a
Pathé-filmgyárral közösen készített Sárga csikó – világsikert aratott.
Az impériumváltást követően a Hunyadi téri új épületet a Kolozsvárt
létesült román társulat vette át, 1919 október elsején a magyar társulatnak át
kellett költöznie a sétatéri épületbe. Filmstúdiója és az általa működtetett
mozik jövedelmét az anyagi nehézségekkel küszködő színház támogatására
fordította, majd 1930–1933 között anyagi forrásai fogytán fokozatosan kiszorult
a színház vezetéséből. Ezt követően a támogatás, illetve a működtetés feladatát
a Bánffy Miklós által vezetett Színpártoló Egylet, majd 1933. szeptember
1-jétől a Thália R.T. vállalta magára.
1936-ban Szeged önkormányzata Janovics Jenőt kérte fel a Szegedi
Szabadtéri Játékok művészi programjának kialakítására.
Noha református hitre tért, a zsidótörvények bevezetése után származása
miatt nemtelen támadások érték, majd a háború évei alatt bujkálnia kellett.
1945-ben vette át újra a kolozsvári színház vezetését, ám idős kora és a háború
alatt őt ért megpróbáltatások annyira megviselték, hogy utolsó szerepét, a Bánk
bán Biberachját már nem játszhatta el, a bemutató napjának délelőttjén elhunyt.
Forrás: 100.ro, Wikipédia, Mazsihisz. Címlap: mek.osz.hu
