Jékely Zoltán óta senki nem írt annyi gyengéd ihletettséggel
Kolozsvárról, mint ő, akinek a szülei, „a 23 éves, székely paraszti ősökkel büszkélkedő szabómester fia lobogó
fehér inges ifjúként Szatmáron ismerkedett meg a helybeli Zsidókórház
ápolónőjével.
A két ifjú kommunista, a román nemzetállam két elnyomott
kisebbségének sarja hamarosan összekötötte életét, s az ő frigyükből született
Kolozsvárott Tamás Gáspár Miklós” – írja megrendítően szép, Tamás Gáspár Miklós
művét és a mögötte munkáló érzületet a magyar, részben kisebbségi magyar
hagyományokból levezető Papp István történész, A népe sorsáért
haragvó király – rendhagyó gondolatok Tamás Gáspár Miklósról.
A Zsidókórházban látták egymást meg. Akkoriban a kommunizmus vonzó volt
a kisebbségiek számára, mert, ahogy maga Tamás Gáspár Miklós írja, ígéret volt
a szociáldemokrácia első világháborús árulása után a kisebbségek védelmére, az
univerzalizmusra is, (hogy aztán, legelsősorban éppen Ceausescu Romániájában
gyilkosan sovén legyen, például a magyarokkal szemben).
Tamás Gáspár Miklós mélyen ismerte
és értette, élettörténeteként viselte, vitte a magyar eszmetörténet,
művelődéstörténet nagy hagyományait és azért nevette ki néhol goromba, harcias
gúnnyal a magyar nacionalista és liberális provincializmust egyaránt, mert nem
voltak képesek tekintettel lenni a magyar hagyomány végtelen sokrétűségére,
gazdagságára.
Trianonról úgy beszélt mélyen
személyes, családi ügyeként, hogy az egész probléma ellentmondásait is
felmutatta. Azt, hogy Trianon hozta létre Csonka-Magyarország formájában a
független magyar államot. És hogy az önmagát ezerszer túlélt Habsburg-birodalom
összeomlása az etnicizmus diadala is volt a régióban, amely diadalok sora csak
folytatódott pokoli népirtások és etnikai tisztogatások sűrű egymásra
következésében. És hogy a magyar irredenta – az asszimiláló magyarság
felmondott örökségével – már ennek a korszaknak a terméke volt. És hogy az,
hogy elfelejtettük a Monarchia civilizációját és még egymást sem értettük már a
szomszédainkkal, civilizációs összeomlás volt, mindennek ellenére.
A régi Erdély történetének még
tanúja volt. Kós Károly mesélt neki gyerekkorában. „Rengeteget tudok a
régi dolgokról Kós Károlytól” – mesélte, Tamás Gáspár a LItera irodalmi portálnak.
Valóban.
A régi Erdély pótolhatatlan ismerője is elment olyan történetekkel alighanem,
amelyeket már soha senki mástól nem fogunk megtudni.
A magyar irodalom nagy értelmezője volt ez a nyugati világ minden
nyelvén közel anyanyelvi szinten beszélő ember. Kivételes, érzékeny, éles
szemű, megindult értelmezője, apró szövegösszefüggések és hatalmas távlatok
láttatója. Bodor Ádám műve nélküle igazán nem érthető.
Megírta, hogy a konzervativizmus modern dolog, feltalálás. A múlt már
hagyomány és konstrukció a modern konzervativizmus számára, nem adott, nem
kritikus szemügyrevétel előtti jelenség. Nem volt tradicionalista, hitt az ész
kritikai munkájában, éppen azért vetette el a posztmodernbe hajló
liberalizmust, mert mindent egyformán csak hagyománynak tekintett, egynek a
sokféle, elvileg egyenértékű hagyomány közül, amelyek kívülről
felülbírálhatatlanok. Mert a tradicionalizmus nem az igazságban hisz, hanem a
hagyományok elvi egyenrangúságában. De ettől még saját, gazdag és mély gyökerű
családtörténeti hagyományait gondosan őrizte és a civilizációs összeomlások
rémében, amelyeket közeledni vélt, összeomlásokat és katasztrófákat, ezt is
gyászolta, ijedt kétségbeeséssel.
Van egy megrendítő bekezdése Búcsú a jobboldaltól című cikkének, amely
még nem csatlakozás a baloldalhoz. Abban arról is beszél, hogy a kései
kádárizmus megalkulvó értelmisége kicsit hasonlít a 19. század magyar
ókonzervatívjaihoz, akikhez később a Deák-párt is hallgatólagosan,
őszintétlenül megtér (kevesen ismerték olyan mélyen és családiasan szinte, mint
ő, a magyar 19. századot).
„A tizenkilencedik századi ókonzervatívok,
Széchenyi, Kemény, majd a „doktrinér” szabadelvű elitek attól rettegtek, hogy a
Habsburg-monarchia széthullása a civilizáció bukását jelenti, a belesüllyedést
a népvándorlás korának törzsi barbárságába. Az az értelmiség, amely hevesen
utálta a kései szocialista rendszer korlátozottságát, morózus kisszerűségét,
hamisságát, vonakodva kitartott mellette mégis… , mert attól tartott, hogy a
második univerzalista világbirodalom szétporladása után az a barbár, hullaszagú
semmi következik, mint amit először az első világháború hekatombáinak a csúcsán
pillantott meg a halálra rémült emberiség.
Még adósak vagyunk annak a bebizonyításával, hogy
a rettegőknek, a kései szocializmus mellett kiábrándultan is kitartóknak nem
volt igazuk.”
A második univerzalista világbirodalom a Tamás
Gáspár Miklós által Erdélyben és Magyarországon egyaránt kivételes bátorsággal
utált úgynevezett keleti blokk volt. Amelynek vonakodó védelmezői az aulikus
Habsburg-párti konzervatívok kései utódaiként tűnnek fel. Amikor búcsúzott, úgy
látta, már nemigen maradt bármi védhető, de nincsenek semmiféle távlatok sem.
Még adósak vagyunk annak bebizonyításával, hogy
mégis van tovább.
Címlapfotó: Szőcs Petra
