Dr. Róna Iván: Meglett az eredménye, hogy szívvel-lélekkel dolgozik a turisztikai csapat

2025. Március 24. / 07:12


Dr. Róna Iván: Meglett az eredménye, hogy szívvel-lélekkel dolgozik a turisztikai csapat

A 2024-es év turisztikai forgalmát meghatározó nemzetközi folyamatokról, a Dohány-komplexum tavalyi látogatottságáról, és a főbb szakmai marketingfogásokról kérdeztük dr. Róna Ivánt, a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége (Mazsihisz) turisztikai igazgatóját. INTERJÚ

– Vágjunk a közepébe: milyen volt a tavalyi év a Mazsihisz számára turisztikai szempontból?
– Jól sikerült, annak ellenére, hogy rossz előjelekkel indultunk. Ilyen volt az orosz-ukrán háború folytatódása, hiszen az orosz és az ukrán turisták elmaradása éreztette és érezteti a hatását egész Magyarországon. Óránként van orosz nyelvű idegenvezetésünk, s míg a háború előtt minden órában volt tíz-tizenkét orosz turista, a háború kitörése óta ők elmaradtak. Ennél azonban sokkal súlyosabb volt az október hetediki tragédia hatása, hiszen az izraeli beutazó forgalom egy pillanat alatt elapadt, márpedig a mi forgalmunk jó részét az izraeliek adták. 

Róna_Iván_3.jpgDr. Róna Iván a turisztikai igazgatóság irodájában

– Hogyan lehetett ilyen körülmények között a 2024-es évet tervezni?
– Mindig az adott év szeptemberében kezdődik a jövő évre vonatkozó tervezés előkészítése, és novemberre véglegesítjük a következő évi tervet. A 2024-es évre vonatkozóan ez nagyon nehézkesen ment, hiszen nem láthattuk előre a világpolitikai folyamatokat, nem tudtuk, hogy mikor ér véget az orosz-ukrán háború, s azt sem, hogy mikor lesz vége az izraeli harcoknak. Annyit láttunk, hogy nem jönnek a turisták. 

– Máshonnan sem? Nemcsak Oroszországból, Ukrajnából és Izraelből?
– Vannak olyan jelenségek, amelyekről nem szívesen beszél az ember, szóval arra én sem térnék ki részletesebben, hogy Izrael gázai hadműveletei milyen hatással voltak bizonyos turisták elmaradására. S most olyan turistákról beszélek, akik Nyugat-Európából érkeznek. Maradjunk annyiban, hogy  a gázai hadviselés olyan módon is érezteti a hatását, amire egyébként józan ésszel nem is gondolna az ember… Mondok egy példát: a Dunán érkező turistahajók utasai közül korábban eléggé sokan ellátogattak a Dohány-komplexumba, s tavaly azzal kellett szembesülnünk, hogy a hajókról igen kis létszámban jönnek hozzánk a csoportok. 

Róna_Iván_4.jpgFontosabb európai országok nemzeti ünnepei és egyéb, a turizmus számára fontos információi az iroda egyik falán

– Ennek ismeretében mit lehet mondani az elmúlt év forgalmáról és bevételéből?
– Konkrét számadatot óvatosságból még nem mondanék, de az már bizonyos, hogy túlszárnyaltuk a 2019-es évet, amit azóta is rekordévnek tekintünk, hiszen abban az esztendőben a látogatóink száma meghaladta az 565 ezret. 

– Mik befolyásolták a beutazó turizmus alakulását, hogy ilyen jó év lett a tavalyi?
–  Hadd kezdjem kicsit messzebbről! Létezik egy szakkifejezés, ami úgy hangzik: turisztikai konjunktúra index. A szakmában mi ezt röviden TKI-nek mondjuk, és azért tartjuk jónak és megbízhatónak, mert a piaci résztvevők alakítják. Úgy működik, hogy a szakmai szereplők bejelölik egy plusz 100 és mínusz 100 közötti skálán, hogy mit várnak a következő három, hat és tizenkét hónaptól. És ez az érték tavaly év elején mínusz egy volt. Ami azt jelenti: a szakma úgy gondolta, hogy legfeljebb stagnálás várható. S ezt olyan tényezők is alakítják, mint a világ legnagyobb sporteseményei, például a foci VB, a foci EB, vagy a nyári olimpia. Hiszen amikor Európában futball EB van, akkor az emberek az adott időszakban nem utaznak, legfeljebb csak abba az országba, ahol a bajnokságot rendezik. Annak az országnak ez jó, hiszen ott nő a fogyasztás, a szállodák kihasználtsága, a gasztronómiai és szuvenír költés. Tehát 

ezek azok a tényezők, amelyek óvatosságra intették a szakmát a 2024-es év tervezése során. A Mazsihisz turisztikai igazgatósága ráadásul érzi azt a felelősséget is, hogy a turisztikai bevételek elengedhetetlenek a Szövetség működéséhez. 

Bármilyen nehézség adódik, nekünk mindent el kell követnünk annak érdekében, hogy  hozzuk az eredményeket. Hadd idézzem ennek kapcsán Kunos Pétert, akitől örökre megtanultam azt a mondást: „nyáron nagyon meleg van, télen nagyon hideg van, ősszel és tavasszal meg esik az eső, vagyis a magyarázkodás senkit sem érdekel, hanem hozni kell az eredményt”.  

Róna_Iván_5.jpg

– Ez esetben ez hogyan történt? Azaz milyen eszközökkel, módszerekkel sikerült túlszárnyalni a 2019-es évet?
– Az volt a cél, hogy a fentebb említett negatív hatásokat ellensúlyozzuk, és Kunos úr szavaival élve hozzuk azt az eredményt, amit a közösség joggal vár el. Röviden úgy tudok a kérdésre válaszolni, hogy előremenekültünk, és olyan megoldásokat kerestünk, amik segíthetik a várható veszteség pótlását. Ilyen megoldás a csoportos turizmus megerősítése, aminek azért van jelentősége, mert mióta az internet alakítja az életünket, a legtöbben már nem a csoportos utazást veszik igénybe, mint harminc, negyven, ötven éve, hanem megszervezik saját maguk az utazásukat a repülőjegy lefoglalásától kezdve a szálláskeresésen át a látnivalók megtervezéséig. Tehát 

azt találtuk ki, hogy ráerősítünk azokra, akik inkább csoportosan utaznak, ami tehát visszaszorulóban van, de azért még mindig jelentős szegmens, elvégre kényelmes: a turistának az utazási irodák minden profin leszerveznek, a repülést, a szállásfoglalást és a programokat. 

Mivel hatékonyan tudtunk és tudunk együttműködni a csoportos beutazásokat szervező irodákkal, így elértük, hogy nőtt a hozzánk látogató csoportos turisták létszáma. A fentieken túlmenően a bevételek alakulásában nagyon fontos szerepet játszik az online marketing, ami nagyon sok lehetőséget rejt, és ezeket mi igyekszünk kihasználni.

– Hogyan működik ez? A gyakorlatban mit jelent „az online marketing kihasználása”?
– A turizmusban kétfajta marketinget ismerünk, az egyik az úgynevezett invitatív, a másik az informatív promóció. Az invitatív az, amikor az egyéni utazók a célcsoport, akik az utazásukat tervezgetve az interneten keresgélnek egy-egy ország vagy város legfontosabb látnivalói után. Ezt kihasználva nekünk az a feladatunk, hogy benne legyünk abban a kínálatban, amiből a Budapestre utazók választanak. Budapesten ez a kínálat magában foglalja a parlamentet, az operaházat, a budai várat, a Bazilikát, és a Dohány-komplexumot. 

Ha tehát az egyéni utazó bárhol Európából rákeres a budapesti nevezetességekre, akkor nekünk különböző algoritmusok révén meg kell jelennünk az ő képernyőjén. 

Ráadásul nekünk van egy olyan szolgáltatásunk, ami rugalmas zsinagóga-látogatást tesz lehetővé. Sok helyütt konkrét időpontot kell foglalni, és ha abban az időpontban a turista nincs ott az adott helyen, teszem azt a Sagrada Familia templomnál vagy a Notre Dame-nál, akkor hiába fizette ki online a belépőjegyét, nem fog tudni bemenni. Azaz elbukta a pénzét. Nálunk más a helyzet: ha a látogató előre megveszi a jegyét online, akkor a vásárlástól számítva kilencven nap áll rendelkezésére ahhoz, hogy eljöjjön a Dohány-komplexumba. 

– Ez volt az invitatív promóció. És mi az informatív? 
– Ezt akkor kell használni, amikor egy turista nem tervezte be előre, hogy meglátogatja a Dohány utcai zsinagógát, de az okos eszközöknek köszönhetően mi jelezni tudjuk neki, hogy a zsinagóga közelében jár, érdemes volna benéznie. És ehhez járul az úgynevezett „fast lane” szolgáltatás, amit nevezhetünk magyarul gyorsítósávnak akár. Ez azt jelenti, hogy a látókörünkbe került turistának azt kommunikáljuk: ha most azonnal online megveszi a belépőjét, akkor nem kell sorba állnia, hanem a „fast lane” sorban, azaz a gyors sávban bejöhet. 

Róna_Iván_2.jpgMunka közben. Fotók: Mazsihisz.hu

– Ha már a belépő szóba került: szerintem eléggé sokba kerül a jegy. Egy felnőtt belépő 13 ezer forint, és a diákjegy is több mint 10 ezer. Egy családnak még családi kedvezménnyel is húzós kiadás.  
– Nem, a mi áraink európai viszonylatban olcsók, ugyanis mindig az alapárat kell nézni, s azt, hogy az mit foglal magában. Lehet, hogy az ember olcsóbban bemegy a Notre Dame-ba, csakhogy azért a pénzért még nem kapott semmit. Ha a kriptákat is meg akarja nézni, ha vezetett túrát szeretne, ha a katedrálison belül egyéb helyekre is be szeretne menni, akkor az alapáron felül jócskán fizetnie kell mindenért. Nálunk viszont az alapárban minden benne van, vagyis a zsinagóga, a hősök zsinagógája, a zsidó múzeum, a gettómúzeum stb., és ezen kívül még a vezetett túrák is több nyelven. 

– Mikor indul az idei szezon?
– A keresztény húsvét után, ez a kontinensen mindenütt így van. Ha a tavalyi eredményeket nézzük, akkor remélhetőleg idén is rekordforgalmunk lesz. 

– Az izraeli turisták mikor térhetnek vissza?
– Már többször nyilatkoztam, hogy a turizmus a béke iparága: ha béke van, akkor van turizmus, ha nincs béke, akkor nincs turizmus. Ráadásul nehezítette az izraeli beutaztatást az is, hogy csillagászati áron mentek a repülőjegyek, mert sokáig csak az izraeli légitársaságok repültek. S mivel most már megjelent a konkurencia, az árak is lejjebb mennek majd. 

– Tudtommal tervben van a vidéki zarándokturizmus erősítése is. Ezen a téren mi várható? 
– Érdekeltek vagyunk az objektumaink révén Miskolcon, Nagykállón, Makón. Ezeket a helyszíneket igyekszünk promotálni, és arra törekszünk, hogy amikor a zarándokturista megjön, képesek legyünk neki valami extrát, valami különlegeset nyújtani, s ezen már dolgozunk. S hadd emeljem ki a csapatomat, mert fantasztikus munkatársaink vannak, akik szívvel-lélekkel, teljes erőbedobással dolgoznak a pénztárosoktól kezdve a jegykezelőkön át az idegenvezetőkig. Tudják, hogy nagy rajtunk a felelősség, ezért mindent megtesznek azért, hogy aki egyszer már járt nálunk, az odahaza majd örömmel mesélje el a szomszédjának, hogy milyen csodálatos élményekben volt része. 

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Emléktábla dr. Hersch  Tamás tiszteletére
2025. Szeptember 30. / 09:06

Emléktábla dr. Hersch  Tamás tiszteletére

Hírek, lapszemle
Egyre népszerűbb a BZSH zuglói Benjamin óvodája