Emberszag: Gyabronka József remekel Szép Ernő szerepében

2022. Szeptember 16. / 09:32


Emberszag: Gyabronka József remekel Szép Ernő szerepében

Szerző: Kácsor Zsolt

A nemrég véget ért Zsidó Kulturális Fesztivál keretében tartották az Emberszag című film-szín-játék című film ősbemutatóját a Madách Színházban. A Szép Ernő azonos című regényéből, naplójegyzeteiből, egyéb írásaiból Ferencz Győző költő állította össze a mű szövegét, a főszerepben, azaz Szép Ernőként Gyabronka Józsefet láthattuk, aki voltaképpen a vállán viszi az egész filmet. Nélküle nem lett volna az igazi.

Olyan sokan voltak kíváncsiak az Emberszag című filmre (nevezzük így, ha már a vetítés után Harangi Mária rendező is így definiálta), hogy a Madách Színházban a Tolnay Szalonból át kellett tenni a vetítést egy nagyterembe, méghozzá éppen abba, ahol maga a forgatás jelentős része folyt.

A film szüzséje a maga egyszerűségében telitalálat: Gyabronka Józsefet látjuk, halljuk Szép Ernőként, amint akkurátusan előkészíti az ünneplő ruháját, kifényesíti a cipőjét, megtisztítja a zakóját, megmosdik, megborotválkozik, felöltözik – és csak a film végén jövünk rá, hogy a filmbeli Szép Ernő valójában a saját holttestét öltözteti be a saját temetésére. Látjuk is, amint az ágyban (mint egy ravatalon) fekszik felöltözve, holtan.

A nézőben persze azonnal fölmerül, hogy a zsidó Szép Ernő vajon miért nem zsidó szokás szerint „öltözik be” halottnak, azaz miért nem fehér kitlit ölt magára, s miért nem mezítláb látjuk a halottas ágyon – erre a magyarázat alighanem az, hogy – mint a műből is kiderül – az író nem hajlandó tudomásul venni, hogy őt a náci-nyilas többség bélyegzi zsidónak, ő embernek, sőt, Embernak tartja magát elsősorban. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne érezne sorsközösséget a zsidósággal, sőt, olyannyira azonosul népével, hogy amikor felajánlják neki a mentességet a munkaszolgálat alól, vagy legalább a könnyített szolgálatot, ő ezt visszautasítja, mondván, nem akar a rászorultabbak elé tolakodni. 

A történetnek két időbeli síkja van: egyrészt Szép Ernő korában vagyunk, a vészkorszakban, másrészt nagyon is a mában, amit az szimbolizál, hogy a mű többi szereplője a mai Budapesten, mai öltözékben mondja Szép Ernő verseit és egyéb szövegeit – ezzel is jelezve, hogy ez a film nem egyszerűen a vészkorszakot idézi meg, hanem nagyon is a mához szól. A jelenlegi Magyarország jelenlegi lakóihoz beszélnek a színészek, őket vonják kérdőre a felelősség tekintetében: emberek, hogyan engedhettétek, hogyan engedhetitek, hogy efféle embertelenségek a világotokban megtörténjenek?!

Gyabronka József brillírozik a szerepben. Halk, olykor lefojtott, suttogó hangon, visszafogott gesztusokkal játszik, néha csak az arca rezdül meg, a szeme villan egyet – ez adja alakításának erejét, hitelét és szépségét. Fontos film, fontos mű, javaslom, hogy ha tehetik, nézzék meg. Emberséget tanulnak belőle. 

EMBERSZAG – drámai napló

Szép Ernő: Gyabronka József. Közreműködik: Balla Eszter, Dunai Tamás, Fillár István, Kerekes Éva, László Zsolt, Lázár Kati, Tóth Ildikó.
Dramaturg: Ferencz Győző. Zeneszerző: Lázár Zsigmond. Díszlettervező: Romvári Gergely. Jelmeztervező: Kárpáti Enikő. Operatőr-vágó-társrendező: Pálos György. Szcenikus: Tompai Zsuzsa. A rendező munkatársa: Kutschera Éva, Sallak Petra.
Rendező: Harangi Mária

(Címlapkép: Gyabronka József a vetítés utáni beszélgetésen. Fotó: Madách Színház/Facebook)

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek