Az architextura portál új sorozatában olyan festőket mutat be, akik főként épületeket, városokat, illetve az ott élő embereket ábrázolták. Elsőként Mácsai Istvánt, az egyedi hangulatú városképeiről ismert művészt, akinek kiállítása a Kiscelli Múzeumban látható.
Téli vadászat (1988)
Mácsai István (1922-2005) igazi pesti bérház-festő. Talán senki sem adta még vissza a jellegzetes pesti épülettípus és az azok által alkotott utcák hangulatát, mint ő. Igencsak kedvelte az idézetkép műfaját, így klasszikus festők figurái is megjelennek a pesti utcákon, gangokon, furcsa időutazóként. Élete is szinte olyan, mint egy Örkény ihlette pesti történet: apja, Lusztig Zoltán (lustig = vidám, jókedvű) koporsókereskedőként tartotta el a családot, és az elbeszélések szerint valóban jókedéllyel űzte érdekes szakmáját. Mácsai már háromévesen kitűnt rajztehetségével, de zsidó származása miatt egyetemre nem járhatott, csak 1945-ben kezdhette el a Képzőművészeti Főiskolát. A család az Újlipótvárosban vészelte át a holokausztot, Mácsai egy pár éves belvárosi kitérővel élete végéig itt élt, főként ezek az utcák szolgálnak képei helyszíneként. A fotósként és filmesként is jelentős alkotásokat hátrahagyó művész fia Mácsai Pál színművész és Mácsai János zenetörténész-hangszer restaurátor.
A Kiscelli Múzeum életmű-kiállítása április másodikáig látható.
Pesti utca (1961, Magyar Nemzeti Galéria)
Mácsai képei előre hiperrealista, könnyed alkotásoknak tűnnek. Egyik leghíresebb képe, a pesti utca mégis valamilyen ürességet, szomorúságot sugároz, mint az amerikai Edward Hopper vagy David Hockney képei. Itt is felismerhető a helyszín: a Ferenciek (akkor Felszabadulás) tere, szemben a Párisi udvar sarka, az utcán még villamos jár, és láthatók a jellegzetes pesti utcabútorok, a zöld-sárga telefonfülke és a faveremrács is. Az utcakép mégis steril, a montázs-szerűen felrakott figuráknak még árnyéka sincs.
Pesti fiatalok (1965, BTM, kép forrása)
Hasonló hangulatú a Pesti fiatalok című kép. A címadók jól öltözötten, csendesen ülnek a Duna-parti lépcsőkön, csupán egy fiú gitározik, míg egy másik próbál kapcsolatba lépni az elmélyülten olvasó lánnyal – szemmel láthatóan sikertelenül.
Csönd (1973)
A Csönd című kép egy jellegzetes, gyönyörű gangos bérházudvart ábrázol. A behavazott, üres, csendes udvarban jól láthatók az utólag, durva véséssel elhelyezett vezetékek is, de a főszereplő természetesen az elhagyott, rendszám nélküli, rozsdásodó VW-bogár. Hasonló helyszínen játszódik legmeghökkentőbb képe, az Oroszlán a gangon, ahol a megszokott kiscica helyett egy nagymacska sétál el a körfolyosón.
A Teljes írás / IDE KATTINTVA olvasható el!
