Milyen lehetett Mózes, „Isten embere” a valóságban?

2025. Október 09. / 11:02


Milyen lehetett Mózes, „Isten embere” a valóságban?

Egy talmudi történet szerint Mózes tanítónk egy alkalommal ezt mondta: „én nem akarok olyan lenni, mint akit a festő lefesthet és a varázsló kiolvashat a látszatból" – idézi Szerdócz Ervin rabbi, aki alábbi írásában arra keresi a választ, hogy milyen lehetett az „Isten embere".

„És ez az áldás, amellyel megáldotta Mózes, az Isten embere Izrael fiait halála előtt.” (V.M. 33/1.)

Miért lehetett Mózes tanítómesterünk „Isten embere”? Ismert, hogy a zsidó írásban nincsenek külön betűk és számok. A héber ABC-ben a betűknek számértéke van. Ez alapján gyakran előfordult, hogy a szentírási szavaknak, fogalmaknak számértékük alapján adtak magyarázatot. Ennek neve gematria, számmisztika.

Rambam (Rabbi Moshe ben Maimon, 1137 Cordoba - 1204 Fostat-Cairo) rabbi, orvos, filozófus, Tóratudós) a „Tévelygők útmutatója” című filozófiai művében sok minden más mellett a prófétai képességről is kidolgozta elméletét. Szerinte amint a nap más és más módon hat az emberekre, úgy a „Szent Szellem” (Ruáh Kojdes) egyeseket kortársai felé emel. Ezek az emberek, elnyerve a kivételes képességet, prófétává válhattak. 

A prófétai képesség, két testrész, az agy-értelem és a szív-érzelem, a spirituális tisztaság és szentség, a befogadó és a kiáradó kettősség mértékének függvénye. Mózes ebben is felülmúlta a többi prófétát. 

Joszef Chajim (1835-1909 Bagdad, Tóra- és Kabbala-tudós) a gematria mestere szerint Mózes agyának és szívének tisztaságát támasztja alá az egyedülálló „Isten embere” megnevezés. A héber nyelvben az agy (מוח) és a szív (לב) szavak együttes számértéke 76. A „Szent” inspiráció eredete az „Isten” (אלהים) mint fogalom, aminek számértéke szintén 76. Így Mózes az „Agy” és a „Szív” tisztasága, valamint Isten emanációja által lett „Isten embere”.

Mit jelent a kifejezés: „Isten embere”? A megnevezés a tórai szövegen kívül még két helyen fordul elő. A 90. zsoltár első mondata „Ima Mózestől, az Isten emberétől” és Józsua könyvében „…te ismered az igét, melyet szólt az Örökkévaló Mózeshez, Isten emberéhez.” (Józs.14/6.)

A két előfordulási hely két „áldás” prefigurációja:

„Legyen az Örökkévaló Istenünk kelleme rajtunk, kezünk munkáját szilárdíts meg részünkre, kezeink művét – szilárdíts meg azt.”

„Legyen az élet, a sors útján való birtokul, amint parancsolta az Örökkévaló Mózes által!”

Milyen lehetett a valóságban Mózes, Isten embere?

Történt, hogy a jemeni király, miután sokat hallott a csodatetteiről, kíváncsi ember lévén, Mózes személye rendkívüli módon felkeltette érdeklődését. Elküldött egy festőt, készítsen róla titokban képet, és hozza el neki, hadd lássa, milyen ember Mózes. 

A kép elkészült, majd a király odaadta azt egy varázslónak, hogy mondja meg, milyen ember az, aki a képen látható. A varázsló nézte a képet, majd azt mondta, hogy az, akit a kép ábrázol agresszív, kellemetlen, rosszindulatú ember. 

A király nem értette a dolgot, és még kíváncsibb lett Mózesre. Felkerekedett háza népével, és meglátogatta őt. Mózes fogadta a királyt sátrában és a végén összebarátkoztak. Ekkor a király megkérdezte Mózest: „Nem tudom, hogy a festőm készített rossz képet, vagy a varázslóm tévedett, de én egészen más embernek ismertelek meg, mint amilyenről a szolgám beszélt!"

Mózes így válaszolt: „Nem úgy van! A művész jó képet festett, és a varázsló is igazat mondott. Én eredetileg tényleg olyan ember vagyok, csakhogy én nem akarok olyan lenni, mint akit a festő lefesthet és a varázsló kiolvashat a látszatból." (Talmud Szota 13b)


mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Megemlékezések
Ma 120 éve született Arthur Koestler író
2025. Szeptember 05. / 10:36

Ma 120 éve született Arthur Koestler író

Hírek a zsidó világból
Kirekesztés és előítélet 2025-ben
2025. Október 24. / 10:00

Kirekesztés és előítélet 2025-ben

Zsidó világ
Jonathan Sacks rabbi arról, hogy mire fókuszál a Tóra