„Két nép van a te méhedben és két nép válik szét belsődből...”

2025. November 20. / 08:54


„Két nép van a te méhedben és két nép válik szét belsődből...”

Szerdócz Ervin rabbi a TOLDOT hetiszakasz kapcsán a Talmud különleges magyarázatait idézi, amely Izsák és Rebeka ikerfiai közül Jákobot gyakran a zsidókkal, Ézsaut pedig a római hatalommal azonosítja.

Rási (Slomo Itzhaki 1040-1105, Troyes), a nagy Tórakommentátor szerint a „gojim” („népek") a héber szövegben úgy is olvasható: „géjjim”: azaz „előkelők”. Egyik közülük Marcus Aurelius, a filozófus római császár volt, aki a rabbinikus irodalom szerint rokonszenvezett a zsidókkal. A másik Jehuda ben Simon Gamliel, más néven Juda haNászi, a „fejedelem”, a Misna szerzője, aki a császár személyes barátja volt.

A Talmud szerint „előkelők voltak, mert sem retek, sem saláta nem hiányzott soha asztalukról, akár száraz, akár esős évszak volt.”

A két személy élete már csecsemőkorukban összefonódott. A rómaiak törvénye tiltotta a körülmetélést. A törvény betartását ellenőrző hatóságot az előző császár, Antonius Pius anyja úgy játszotta ki, hogy fiát, a jövendő császárt mutatta meg, hogy nem történt meg a circumcisió.

Marcus Aurelius gyakran kérte ki rabbi Jehuda véleményét, amit sem a rómaiak, sem a zsidók nem néztek jó szemmel. Rabbi Jehuda azonban megtalálta módját, hogy úgy adjon tanácsot, hogy az egyiknek se ártson.

Egyszer a császár két törvényt tervezett. Az egyik arról rendelkezett, hogy a fiát, Commodust nevezzék ki örökösének, a másik arról, hogy adják meg Tiberiásnak a szabad városi jogot. Aggódott, hogy egyiket sem fogják elfogadni. Kikérte Rabbi Jehuda véleményét és tanácsát. Mit tett a rabbi? Hívott két szolgát, egyiket a másik nyakába ültette, a fennlevőnek adott kezébe egy galambot és utasította, hogy röpítse el a galambot. Ebből a császár megértette, hogy érje el, hogy fia császár legyen, majd hagyja meg, hogy ő adjon szabad városi rangot Tiberiásnak.

Máskor a császár panaszkodott, hogy a szenátus tagjai, a patrícius családok fejei mind vaskalapos öregek, akik állandóan megnehezítik a kormányzást. Egyszer az államkassza nagyon rossz helyzetben volt, és a császár küldöncöket menesztett a rabbihoz, hogy tanácsot kérjen tőle. Jehuda kivitte a küldöncöket a kertbe, egyenként kihúzta az érett retkeket és fiatal hónapos retkeket ültetett helyébe. Az elámult küldöncök válaszlevelet is vártak, de a rabbi levél nélkül küldte őket vissza a császárhoz. A filozófus császár látva, hogy nem kapott válaszlevelet, kikérdezte őket. Miután azok elmondták, hogy mi is történt, megértette, hogy egyenként szabaduljon meg az öreg  szenátoroktól és ültessen fiatalokat a helyükbe.

A császár vélhetően elsajátította Jehuda rabbi stílusát. Ugyanis amikor a rabbi a Misna megszövegezésével foglalkozott, küldöncök zavarták meg munkájában. Elmondták, hogy a császár sok aranydénárt küldött a rabbinak ajándékba. A rabbi, aki maga is gazdag ember volt, azt mondta, hogy nincsen szüksége az adományra.
– Tedd csak el – üzente a császár –, mert azok, akik utánad jönnek, odaadják  adó formájában azoknak, akik utánam jönnek. 

Úgy is lett. A Commodus utáni polgárháborúban ugyanis elvették Tiberiástól az adóra nem köteles városi státust és adóra kötelezték.

(Ávodá Zárá 10. alapján)

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek