„És ment Mózes és elmondta ezeket a szavakat egész Izraelnek”

2025. Szeptember 25. / 10:05


„És ment Mózes és elmondta ezeket a szavakat egész Izraelnek”

– Válaszd az életet és válaszd a boldogságot, hiszen milyen élet az, miben az ember nem talál boldogságot? – tanítja írásában Szerdócz Ervin újpesti rabbi.

Mózes tanítómesternek „nem homályosodott el szeme és nem fogyott meg ereje”, (V.M.34/7.), de az élet törvénye rá is vonatkozott: a tanítómester 120 éves volt. „Mindennek megvan a kora, és ideje van minden dolognak az ég alatt", olvassuk a Prédikátor könyvében. (3/1) „….nem vagyok képes ki és be járni….” vallja be akkor! (V.M. 31/2)

Az ember tulajdonképpen nem fél a haláltól. Mindannyian a „meghalástól” félünk. Azt hihetjük, hogy Isten, aki értelmet és szabad akaratot adott az embernek, ezt nem is akarja befolyásolni. Szabadon rendelkezünk életünkkel. Ezt olvassuk: „Lásd, eléd tettem a mai napon az életet és a jót…” (V.M. 30/15), majd később: „Válaszd tehát az életet, azért, hogy életben maradj…” (u.o.19) Válaszd az életet és válaszd a boldogságot, hiszen milyen élet az, miben az ember nem talál boldogságot?

A világban, amelyben élünk, feloldhatatlan dichotómia van: valóság-e, vagy csupán tudatunk képzete? Kettős – anyagi és szellemi – identitással rendelkezünk. „Anyagi” identitásunk a negatívitás felé vonz, mert minden, ami időhöz és anyaghoz kötött, az a megsemmisülés törvényszerűsége alá esik. Szellemi „énünk” viszont a jó és az arra való törekvés, a pozitivitás forrása. A „negatív” anyagi, ami felett nem rendelkezik az ember, és a pozitív szellemi pólus között feszültség, a szabad választásban oldható fel: „Válaszd tehát az életet…”, válaszd az élet szépségét, törekedj boldogságra.

Jakob Josef ben Cvi haKohen polonojei rabbi (1741-1782) a Toldot Jákov Josef című könyvében kijelenti, hogy a legmagasabb szintű boldogság az Istennel való metafizikai „átadod magad Neki" viszony, az „önátadás”, ami csak öröm által lehetséges. Minden önsanyargatás szomorúsághoz vezet, a bánat minden rossz gyökere.

„Szolgáljátok az Örökkévalót örömmel, menjetek elébe ujjongással.” (100. Zsolt. 2)

Mózes tanítómesterünk tudatában megvilágosodott, hogy nem tud eleget tenni Isten szolgálatának. Világossá vált számára, hogy közeledik a földi világból való távozásának ideje.

Bár minden halál tragédia, az, hogy mikor következik be, nem érdemfüggő, nem is bűnök következménye. A halál az egyszeri és megismételhetetlen emberi sors vége. Pont egy mondat végén, ami által a mondat befejezetté válik. Arisztotelész Metafizika műve alapján Maimonidesz fontosnak tartja megerősíteni a fizikai lét kérlelhetetlen törvényét: minden anyagi időhöz kötött és véges.

„Az ember porból jött és por lesz a vége, élete kockáztatásával keresi kenyerét, olyan, mint a törött cserép, mint az elszáradt fű, mint a hervadó virág, mint a tűnő árnyék, mint a múló felhő, mint a szélfuvallat, mint a futó homok, s mint az álom, mely elszáll” – olvassuk az Uneszáne Tojkef nagyünnepi imában, aminek folytatása:

„De te, a Király, élő és maradandó Isten vagy!”

Csak Isten, akit Spinoza szubsztanciális létezőnek definiál (lásd: Etika), örök és változatlan: „Ő az Örökkévaló, az Isten, és nincs más rajta kívül”.

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Megemlékezések
Ma 120 éve született Arthur Koestler író
2025. Szeptember 05. / 10:36

Ma 120 éve született Arthur Koestler író

Megemlékezések
Emléktábla-avatás a Kahán család tiszteletére Nagykanizsán
Mazsihisz hírek
„Minden temető egy-egy nyitott történelemkönyv"