A zsidó hagyomány kiszlév hónap 10. napjára teszi Rúben születésének napját. Rúben arról nevezetes, hogy ő volt Jákob ősatya Leától való elsőszülött fia, továbbá ő próbálta megmenteni öccsük, József életét azzal, hogy rabszolgává való eladása helyett egy kiszáradt kútba dobását javasolta. Vesztét az okozta, hogy olyan bűnt követett el, ami miatt Jákob megvonta tőle az elsőszülötteket megillető jogokat.
A Tóra első könyve könyve szerint Jákob és Lea fiai közül Rúben (Re'uven – héberül: רְאוּבֵן) volt az első.
A tudósok szerint a Rúben-törzs alapító ősatyjának neve a „raa beoni” szavakból származhat, ami azt jelenti, hogy „ő volt az”. Ez arra utalhat, hogy általa Isten tanúja volt Lea nyomorúságának, ami abból fakadt, hogy Jákob nem szerette Leát eléggé. Egy másik magyarázat szerint a Rúben név a „yeehabani” szóból ered, ami azt jelenti, hogy „szeretni fog”, s ez arra vonatkozhat, hogy Lea abban reménykedett: ha elsőre fiút szül Jákobnak, akkor Jákob a fiú születése után jobban fogja szeretni őt. Van egy harmadik magyarázat is, s talán ez a legelfogadottabb: Rúben neve a „ra'a ben” kifejezésből ered, ami magyarul így hangzik: „íme, egy fiú”. Hiszen amikor megszületett az elsőszülött, akkor ez a kifejezés hangozhatott föl: „íme, egy fiú született”.
A Tórából tudjuk, hogy Rúben bűnös viszonyt létesített apja egyik ágyasával, Bilhával, s ez volt az oka annak, hogy Jákob az első fia elsőszülötti jogát Józsefnek adta át. Ez magával vonta azt is, hogy a Rúbentől fakadó törzs elvesztette a törzsek vezetésére való jogát.
A hagyomány szerint Rúben mély bűnbánatot érzett és mutatott a Bilhával való viszonya után, s ennek kifejezéseként tartózkodott a húsevéstől és a borivástól. Emiatt egyes magyarázatok szerint Rúben nem volt erkölcstelen természetű, hanem amikor Bilhával hált, azt szerette volna elérni, hogy Jákob forduljon el kedvenc ágyasától és inkább az ő anyját, Leát szeresse. Igaz, ezt talán nehéz lett volna elérnie, hiszen Jákob legkedvesebb felesége Ráchel volt, akitől az ősatya kedvenc fia, József született.
Rúben volt az, aki a Józsefre féltékeny testvéreinek azt javasolta, hogy vessék a fiút egy száraz kútba. Figyelemre méltó, hogy Thomas Mann a József és testvérei című, monumentális történelmi regényében rokonszenves vonásokkal ruházza fel Rúbent. A regényben a legidősebb fiú megértő Jákobban szemben a Józseffel való kivételezése miatt, hiszen ő maga is kedvelte a később oly híressé vált öccsét. A regényben Rúben arra készül, hogy miután testvérei egy kiszáradt kútba vetik Józsefet, ő majd titokban megmenti onnan a fiút, és hazaviszi apjukhoz, hogy ezáltal elnyerje Jákob bocsánatát a Bilhával kapcsolatos bűne miatt. De Rúben szándéka meghiúsult, hiszen mire megmentette volna Józsefet, a fiú már a midiánita kereskedők rabszolgája lett, akiknek a révén később Egyiptomba került.
A Rúben nevét viselő törzs a honfoglalás után a Jordán folyótól keletre foglalt szállásterületet.
(Címlapkép: a Rúben sírjaként ismert sírhely az izraeli Palmachim Nemzeti Parkban)
