Kedves olvasóink, hittestvéreink! A szombat szent ünnepe ma este 19 óra 05 perckor köszönt be, a királynő holnap este 20 óra 08 perckor távozik körünkből. Ez idő alatt honlapunk, valamint Facebook- és Instagram oldalunk nem frissül. A Tórából ezen a héten a Softim (Mózes 5. 16:18-21:9.) hetiszakaszt olvassuk. Jó szombatot minden kedves hittestvérünknek.
„mert ember-é a mezőnek fája, hogy ostrom alá jusson miattad?” (Mózes V. könyve, 20, 19)
A Tóra háborúról beszél és a háborús jogra tanít,
amikor a fenti szavakhoz ér. Óvnunk kell a pusztítás idején is a gyümölcstermő
fákat, akik nem avatkoznak az emberek konfliktusaiba. A természet közönyös
irántunk és, ha minden jól megy, túlél minket. Életünk elsődleges kerete,
színtere, amelyet a modernitás nagy mítoszainak tévedéseivel szemben, nem kell
és nem is lehet legyőznünk. Meg kell találnunk, a mostani elképzeléseinknél
sokkal szerényebb, helyünket benne.
A Tóra nem önnön jóságukba szerelmes széplelkek
olvasmánya – láttuk, háborúról beszél és a radikális erőszakmentességen nem azt
érti, hogy ne kéne megpróbálnunk megvédeni magunkat és mindazokat, akiket ránk
bíztak, akikért felelősek vagyunk. Csak arról van szó, hogy nekünk, magunknak
nem lenne szabad veszélyeztetnünk a legkisebb, legjelentéktelenebb életet sem.
Az öncélú pusztítás tilalmát vezeti le a zsidó vallásjog a gyümölcsfák
védelmének előírásából.
A középkori Széfer háHinuh (A tanítás könyve)
szerint: „a jámbor ember vigyáz arra, hogy még egy mustármagot se veszejtsen el
erről a világról”. A jámbor ember az élet minden megnyilvánulását óvja,
jámbornak lenni a teremtett világ meghatott óvása, a létezése felett érzett
öröm megnyilvánulása, amely minden lépésünket irányítja. Ha van is gazdasági megfontolás,
a pazarlás tiltása a gyümölcstermő fák óvása mögött, nagyon is van ezen messze
túlmenő, ma úgy mondanánk, ökológiai megfontolás is mögötte, ahogy a modern
ortodoxia talán legfontosabb egyeteme, a Yeshiva University fontos néhai
vezetője, nemzedéke egyik óriása, Norman Lamm rabbi is hangsúlyozza. És ő is
úgy gondolja, hogy ideje minél inkább kiterjeszteni a felesleges pazarlás,
pusztítás tilalmát. És így, a Tóra szövegének legszigorúbb olvasásával
eljuthatunk a dzsaina szerzetesek gyakorlatához.
A dzsainizmus, noha követői szerint örökké eleven
igazságok közvetítője, önálló vallásként a Buddha kortársaként fellépő Máhávirá
tanításaira alapul, megvilágosodottjainak egyik legfontosabb belátása a teljes
erőszakmentesség mindazzal szemben, ami nem bánt minket, az élet minden
megnyilvánulásának feltétlen tisztelete.
A dzsaina szerzetesek azok, akik seprűvel
tisztítják meg az utat, amerre lépnek, hogy véletlenül se taposhasson rá
egyikük sem az előttük járó rovarokra, még növényt is csak olyat esznek, amelynek
életét meghagyja, ha táplálékká válik, krumplit, hagymát nem fogyasztanak. A
dzsaina szerzetesek feltétlen odaadása a Teremtés iránt nem lehet követelmény,
csak példa, inspiráció azoknak, akik szeretnék nagyon komolyan venni a Tórát.
