Menedékek:
az OMIKE Művészakció és társai 1939-1944/ 2. - A Pesti Izraelita Hitközség (PIH)
a művészekért. Harsányi László írása.
1939-ben, az első két zsidótörvényt követően az
OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) a Pesti Izraelita
Hitközséggel (PIH) szoros együttműködésben létrehozta a Művészakciót, a
fellépési lehetőségeiktől, kenyerüktől megfosztott zsidó művészek számára.
Ebben a nagysikerű kezdeményezésben 1944. március 19-ig 534 színész, énekes,
zenész, táncos, festő, szobrász, író jutott bemutatkozási lehetőséghez és így szó
szerint éltető levegőhöz. E hasábokon időről-időre bemutatok egy kis részletet
a Művészakció létrejöttéről, szervezetéről, műsoraiból, írok másfajta segítő
intézményekről és továbbra is szerepel majd egy-egy művész az akkor és ott
fellépő, kiállító szereplők közül.
A sorozat első posztja arról számolt be, hogy mi jellemezte
az 1938-1939-es zsidótörvények alapján létrehozott Színészkamara tevékenységét. Most azt igyekszünk megvizsgálni, hogy
a kialakult helyzet után mit lépett a kulturális területen a hazai neológ
zsidóság reprezentatív szervezete, a Pesti
Izraelita Hitközség (PIH).
///
A hazai neológ zsidóság lapja, az Egyenlőség 1938. május 27-én, első
oldalán a következő címmel jelent meg: „Elvégeztetett…” A cikk első mondatai: „A
zsidójavaslatot megszavazták. A politikai vitának vége. Bennünket most már a
gyakorlati megélhetés kérdései érdekelnek és azok az egzisztenciába vágó
sérelmek, melyek a javaslat törvényerőre emelkedésével a magyar zsidóságra
rászakadnak.”
Az
első zsidótörvény és annak rendkívül gyors elfogadása váratlanul és
készületlenül érte a magyar zsidóságot. A Pesti Izraelita Hitközség
lépéskényszerbe került. Az első „válasz” a Magyar Izraeliták Pártfogó Irodájának
(MIPI) létrehozása volt, amely hivatal „egy szál ceruzával” kezdte el működését:
regisztrálta a törvény miatt állásukat vesztetteket, akik valamilyen
megélhetési lehetőséget kerestek az Iroda segítségével. Fontos volt, hogy a
kezdeményezéshez csatlakoztak az ortodox és a status quo (izraelita vallási) irányzatok
csakúgy, mint a cionista szervezetek. A kiadásokat előszőr nagyobb részt az
amerikai Joint szervezet fedezte, 1940-től pedig, egyre növekvő mértékben az
OMZSA (Országos Magyar Zsidó Segítő Akció).
A
PIH 1938 júniusában megjelent évi jelentése, amely ajánlásokat is rögzített a
zsidóság számára, még nem emelte ki annak szükségességét, hogy a kultúrát, a
művészeteket ért támadás miatt e területeken is feladatai vannak a Hitközségnek.
Az adott helyzetben követendő magatartást általánosságban írta le Stern Samu, a
PIH elnöke is az ekkor megjelent kis füzetében (A zsidókérdés Magyarországon).
Így írt például: „A
hazai zsidóság még a mai fájdalmas körülmények között sem csinál soha
felekezeti politikát, mert jogait, igazságát nem felekezeti alapon keresi,
hanem annak a magyar alkotmánynak és a magyar alkotmányba becikkelyezett ama
törvényeknek alapján, amelyek a felekezeteknek és ezeknek sorában az izraelita
felekezetnek egyenlő jogot biztosítanak, és amelyek nem ismernek különbséget
felekezetek szerint polgár és polgár között.”
1938
novemberében a Múlt és Jövő
tudósított arról, hogy a Pesti Izraelita Hitközség megalakította a Magyar Zsidó
Irodalmi és Művészeti Bizottságot, ami ténylegesen jelezte, hogy fordulat állt
be a kultúratámogatásról folyó gondolkodásban. A Bizottság feladatul tűzte maga
elé, hogy támogassa a zsidó művészeket előadások, hangversenyek, kiállítások
megrendezésével, könyvek kiadásával. Hogy ez a segítség létrejöhessen, és „a
zsidó író és művész tudatában legyen annak, hogy éppen ezekben az időkben nincs
magára hagyatva”, a közösség legszélesebb körű támogatására volt szükség. A
kezdeményezéstől fellelkesült képzőművészek egy csoportja egy emlékeztetőben
össze is foglalta a bizottság számára a tennivalókat.
1939.
május 4-én, tehát a második zsidótörvény életbelépése előtti napon jelent meg A Magyar Zsidók Lapjának szerkesztőségi
vezércikke a következő címmel: Mi maradt meg nekünk? Ebben – egyebek mellett – ez
állt „Megmaradt
a kultúránk. A zsidó kultúránk és a magyar kultúránk. Nemcsak a Bibliát és a
zsoltárokat nem veheti el tőlünk senki, de nem vehetik el tőlünk Arany Jánost,
Petőfi Sándort és Madách Imrét sem. Nem vehetik el tőlünk a magyar dalt és a
magyar álmot. Nem vehetik el tőlünk a könyvet és a szellemet, a szépséget és az
igazságot, a hitet és a tudást. […] Megmarad számunkra a kultúra, mely nemcsak
gazdagít, hanem vigasztal és felemel is.”
Valami
azonban félresiklott, bár 1939 júniusában megjelent a korábban létrehozott Bizottság
kiadásában egy album, amely tíz zsidó művész festményének vagy rajzának
reprodukcióját tartalmazta képes levelezőlap formájában. A kiadás indoka volt,
írja a kiadványt ismertető cikk A Magyar
Zsidók Lapjában, hogy „a zsidó művészek kilencvenkilenc százaléka teljesen
kirekesztődik […] az állami és közületi vételekből”.
.jpg)

Ez
az egyszeri akció nyilvánvalóan nem volt alkalmas a problémák kezelésére. Erre
reagált 1939 októberében Bálint Rezső festőművész a Múlt és Jövőben, így vonva meg az eltelt egy év mérlegét: „A
memorandum benyújtása óta egy év telt el. Közben országok tolódtak el, a háború
is megindult. A mi ügyünkben nem történt semmi. […] A művészek ügyét teljesen a
koldusfrontra terelték és a megalázás pírja arcunkat piros színre permetezte.”
Ami
láthatóan megkezdődött, az a PIH érdeklődésének és aktivitásának növekedése az
addig többé-kevésbé a látóköréből kieső zsidó ifjúság iránt. Ennek az egyik, a
korabeli lapokban is olvasható eredménye volt a fiatalok számára rendezett,
vagy éppen általuk megvalósított kulturális rendezvények számának ugrásszerű
emelkedése. Ezekben nagyrészt a Színészkamarába fel nem vett zsidó színészek,
énekesek léptek fel. (Minderről részleteiben majd egy következő posztban írok.)
Ezenközben
a PIH megint nekilátott egy nagyszabású gazdasági és kulturális program kidolgozásának.
(Sós Endre: Zsidó
hétköznapok. A Magyar Zsidók Lapja , 1939. október.) A
feladat az eltelt egy év ellenére teljesen új és váratlan volt: a hitközség
vezetői mindaddig nem szoktak hozzá, hogy zsidó írók és művészek ügyeivel foglalkozzanak.
Pedig az elesett zsidó tömegek segítése ugyanolyan fontos volt, mint „e tömegek
lelki ellenálló képességének fokozása”.
Ezzel
párhuzamosan már megkezdődött az OMIKE felkészülése (a PIH vezetésével
együttműködve) egy, az addigi elképeléseket jelentősen meghaladó kulturális,
művészeti program megkezdésére. Erről szól majd egy következő posztom.
Képek:
1.) Hevesi Simon cikke az Egyenlőség 1938. március 24. 8. oldalán
2.) Örkényi: Mózes. Múlt és Jövő, 1938. augusztus-szeptember
3.) Stern Samu fotóportréja, 1930-as évek.
wikipédia
4.) Lapok a Magyar Zsidó Irodalmi és
Művészeti Bizottság által kiadott képzőművészeti albumból: Bálint Rezső: Bármicvó előtt – Kádár Béla: Absalon (magángyűjtemény)
5.) Bálint Rezső önarcképe. Kielelbach
Galéria
6.) Apróhirdetés. A Magyar Zsidók Lapja 1939. január
