1939-ben, az
első két zsidótörvényt követően az OMIKE (Országos Magyar Izraelita
Közművelődési Egyesület) – a Pesti Izraelita Hitközséggel szoros
együttműködésben – a fellépési lehetőségeiktől, kenyerüktől megfosztott zsidó
művészek számára létrehozta a Művészakciót. Ebben a nagysikerű kezdeményezésben
1944. március 19-ig 550 színész, énekes, zenész, táncos, festő, szobrász, író
jutott lehetőséghez és szó szerint éltető levegőhöz.
E hasábokon
időről-időre bemutatok egy-egy művészt az akkor és ott fellépő, kiállító
szereplők közül.
Sándor
Frigyes 1905 áprilisában született Budapesten.
Az
Egyenlőség című újság 1922. január 21-én beszámolt a makói Izraelita Nőegylet
jótékonysági koncertjéről, ahol nagy sikert aratott a „fiatal Sándor Frigyes
hegedűjátékával”. Ezután néhány évig a főgimnáziumi és zeneművészeti főiskolai
évek következtek a fiatalember számára. 1924. márciusi hangverseny-fellépésekor
az erről tudósító lapok már hegedűművészként említették, egy évvel később
pedig, 1925 februárjában így lelkesedett érte az Ország-Világ: „Sándor
Frigyes intézeti növendék nagyszerű hegedűjátéka ámulatba ejtette a
hallgatóságot, amely két ráadást kapott az immár teljesen kész hegedűművésztől,
akiről előbb-utóbb megtudtuk, hogy két év múlva immár birtokában lesz a Zeneakadémia
művész-tanári oklevelének.”
1926-tól a
Budapesti Ének- és Zenekar-egyesületben hangversenymesterként, majd 1933-tól
segédkarmesterként tevékenykedett. Az aktív hangszerjátékról karbántalmai miatt
fokozatosan le kellett mondania. Az 1930-as évek közepén már elismert karmester
volt, számos együttest (pl. a Budapesti Női Kamarazenekart) vezényelt.
1938
februárjában egy csodakoncertjéről számolt be a Pesti Napló „Kivételesen
szép és komoly hangversennyel ajándékozta meg ismét nagyszámú törzsközönségét
Sándor Frigyes kitűnő együttese, a Budapesti Női Kamarazenekar. A műsor első
felében csupa Mozart-muzsikát hallottunk: a nálunk még eddig előadatlan 338-as
opusszámú C-dúr szimfóniát és a C-moll zongoraversenyművet. A szimfóniát Sándor
Frigyes a mozarti szimfonikus költészetnek mély és biztos megértésével olyan
gazdagon és plasztikusan kidolgozott, minden részletében mélyre világító és
egyúttal nagyvonalúságában magával ragadó előadásban ismertette meg, hogy a
közönség első hallásra felfedezhette ennek a mesterműnek minden szépségét. A
zongorakoncertet pedig … Bartók Béla játszotta, méghozzá maga komponálta
zseniális kádenciákkal.”
Ennek a
kamarazenekarnak az 1939-es sorsáról így számolt be Sándor Frigyes a Képes
Családi Lapok 1941. 31. számában:
„Furcsa
meglepetés érte otthon [egy győri vendégszereplés után: H. L.] a zenekar
nagyszerű igazgatónőjét Pátkay Lonkát, aki szinte lelke volt az együttesnek.
Ajánlott levél érkezett a címére néhány aláírással. A levél lényege az volt,
hogy többen, miután a zenekarban kirívóan nagy számban működnek zsidó tagok,
nem hajlandók tovább az együttesben dolgozni. – Pátkay Lonka, aki a
zeneművészetnek és nem a politikának volt a rajongója, feloszlatta a zenekart.”
Az OMIKE
Művészakció megalakulásakor azonnal csatlakozott annak művészgárdájához. 1939
decemberétől 1944 márciusáig vezényelt a Hollán-utcai hangversenyteremben,
illetve a Goldmark-teremben. Az ő vezényléséhez fűződött az a zenetörténeti
esemény, hogy a kis Goldmark-teremben mutatták be 1941 decemberében, Magyarországon
először Bartók Divertimentoját.
1939-ben az
OMIKE zenekaránál ismerte meg Dénes Verát, akivel 1940-ben kötött házasságot,
és akivel a nyilasuralom alatt hamis papírokkal bujkáltak a felszabadulásig.
A II.
világháború befejezése után Sándor Frigyes az újjáéledő fővárosi
hangversenyéletben (a Székesfővárosi Zenekar élén) jelentősebb karmesteri
feladatokat kapott, valamint a megalakuló Fővárosi Zeneiskola-szervezet és az
újrainduló Nemzeti Zenede tanára lett. A klasszikus zeneirodalomra alapozó Hegedű
ABC első kötete 1949-ben jelent meg, és ezt követték a továbbiak is. A
zeneiskolák átszervezése során Sándor Frigyes a korábbi Konzervatórium és a
Nemzeti Zenede egyesüléséből alakult Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola
vezetésére kapott megbízást. Karmesteri tevékenységét ez idő tájt sem hagyta
abba; az intézmény ének-és zenekarával számos produkciót adott elő.
1963-ban
szervezte meg a Liszt Ferenc Kamarazenekart, amelynek haláláig a művészeti
vezetője volt.
1979. június
4-én hunyt el.
Képek:
1.) Fotóportré.
1940-es évek. Magán gyűjtemény
2.) Pesti Napló
Képes Melléklet, 1938.
3.) Sándor
Frigyes és Dénes Vera. Magángyüjtemény
4.) Film Színház
Muzsika, 1969.
