1939-ben, az első
két zsidótörvényt követően az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési
Egyesület) – a Pesti Izraelita Hitközséggel szoros együttműködésben – a
fellépési lehetőségeiktől, kenyerüktől megfosztott zsidó művészek számára
létrehozta a Művészakciót. Ebben a nagysikerű kezdeményezésben 1944. március
19-ig 550 színész, énekes, zenész, táncos, festő, szobrász, író jutott
lehetőséghez és szó szerint éltető levegőhöz.
E hasábokon időről-időre bemutatok egy-egy művészt az akkor és ott fellépő, kiállító szereplők közül.
Farkasházy Miklós festő,
grafikus, iparművész Budapesten született 1895 januárjában.
Művészeti tanulmányait
Budapesten kezdte, majd több évig Münchenben tanult. 1916 májusában a Világ – beszámolva a Nemzeti Szalon
kiállításáról – Farkasházi (így i-vel) Miklóst a festők között a
„felemlítendők” közé sorolta.
A világháborút követően
Farkasházy Németországban aratta első sikereit, elsősorban litográfiákkal,
könyv- és plakáttervekkel. Így számolt be erről többek között a Budapesti
Hírlap 1922 áprilisában: „Egy Münchenben élő fiatal magyar
festőművész, Farkasházy Miklós München egyik előkelő képszalonjában kiállítást
rendezett könyvillusztrációkból, biográfiai(?) művekből és reklámrajzokból. A
bajor főváros műértő közönsége, nemkülönben a jó kritikát szűken mérő müncheni
sajtó nagy elismeréssel fogadta a tehetséges magyar művész bemutatkozását.”
Münchenből hazatérve itthon
reklámgrafikai kiállítással mutatkozott be. Részt vett a „Fészek” iparművészeti
műhely megalakításában. Bemutatkozásai, kiállításokon való megjelenései is az
iparművészet területéhez kötődtek. Így dicsérte részvételét az 1926 márciusában
rendezett csoportkiállítást értékelve az Esti
Kurír:
„Szinte mérföldes csizmában
halad a csoport élén Farkasházy Miklós grafikus, akinek formanyelve – a hideg
tű, színes kréta és a szén eszközei révén – a régi német fametszők robosztus
kifejező erejét hozza.”
Mindeközben sikeres kiállításai
voltak Németország különböző városaiban, valamint Szlovákiában,
Lengyelországban és Olaszországban is. Itthon évente sikeresen rendezte meg
műteremkiállításait.
Az 1920-as évek végére
Farkasházy itthon a legjelentősebb grafikus művészek közé számított. Elérkezett
a változtatás ideje, a művész egyre többször a színes tusfestményeket és a
pasztellt választotta témái kifejezési módjaként. Ez utóbbi technika volt
meghatározó az 1931-től Párizsban élő Farkasházy sikeres ottani kiállításán is.
1933-ban hazatért. Jellemző
erre a korszakára, hogy rengeteget kísérletezett, mindenféle technikát
kipróbált: festett olajjal, készített akvarelleket, vágott ki lombfűrésszel
kompozíciókat, készített réz-, fa- és linóleummetszeteket. 1935 szeptemberében
a feleségével – akivel sokszor rendeztek közös kiállítást, még 1945 után is – együtt
mutatták be a fadofit nevű „találmányukat”. Erről így számolt be a Népszava:
„A kiállítás keretében Donner
Gertrud Mária és Farkasházy Miklós bemutatják közös találmányukat, a
’fadofit’-nek nevezett, műanyagból készült színes vonalreliefet, amely furcsa,
bizarr keverékét adja a festménynek és a kerámiának.”
A KUT tagja volt, részt vett a
művészcsoport tárlatain. Ezeken kívül továbbra is ott volt minden jelentősebb
kiállításon itthon és külföldön is.
Az OMIKE Művészakció négy
képzőművészeti kiállításán vett részt 1942 és 1944 között.
1945 után először májusban a
Szocialista és Munkás Képzőművészek tavaszi kiállításán mutatkozott be. Ekkor
még több kiállítást is tudott rendezni, vagy ilyeneken részt venni. 1946-ban
például a feleségével közösen rendezett kiállítását az újságok szerint meglátogatta
Tildy Zoltánné, a köztársasági elnök felesége, és Szakasits Árpád
államminiszter.
Az 1950-es években kisodródott
az akkori művészeti közélet fő áramlatából, hiszen stílusa, technikái,
témaválasztása eltért az akkor elvárt és támogatott szocialista realizmus irányzattól.
Így foglalta mindezt össze Majoros Valéria a 2005-ben megjelent kiállítási
katalógusban (Az
utókor tisztelgése, Aulich Art):
„Farkasházyt a festőt kezdték
elfelejteni. Évekig nem írtak róla az újságok, nem szerepelt tárlatokon.
1955-ben csupán három rézkarcát tartották érdemesnek arra, hogy kiállítsák őket
a Műcsarnok ’VI. Magyar Képzőművészeti Kiállításán’. Az akkori kultúrhatalom
’nagy kegyesen’ festésének felajánlásával kínált számára megélhetést… Élete
utolsó évtizedében a szocialista szemlélet szerint elutasított absztrakt
művészettel tüntetett a művészi szabadság mellett.”
1964 júniusában hunyt el,
halála után képei sikeresen szerepeltek a különböző aukciókon.
Képek:
1.) Fotóportré. kieselbach.hu
2.) Színházi Élet, 1926. 13.
3.) Tolnai Világlapja, 1930. 4.
4.) Ecsetek és üvegek, OMIKE
Művészakció IV. kiállítás, 1943.
5.) Kompozíció. pinteraukcioshaz.hu
