1939-ben, az első két zsidótörvényt követően az OMIKE
(Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) – a Pesti Izraelita
Hitközséggel szoros együttműködésben – a fellépési lehetőségeiktől, kenyerüktől
megfosztott zsidó művészek számára létrehozta a Művészakciót. Ebben a
nagysikerű kezdeményezésben 1944. március 19-ig 550 színész, énekes, zenész,
táncos, festő, szobrász, író jutott lehetőséghez és szó szerint éltető
levegőhöz.
E hasábokon időről-időre bemutatok egy-egy művészt az
akkor és ott fellépő, kiállító szereplők közül.
1942-ben egy kis füzetet adott ki a Zsidó fiatalok szellemi közössége „Fiatalok
művészete” címmel. Sem a szervezetről, sem a füzetecskét szerkesztő Varga
Sándorról nincs információm, annál inkább híres a képzőművészeti részt
összeállító Örkényi Strasser István, a kiváló és 1944-ben meggyilkolt szobrász.
Követve ennek a kis füzetnek a tartalmát, az ebben
szereplő fiatal, de mindenképpen pályájuk elején tartó művészekből válogattam néhányat
(két egymást követő héten), akik az OMIKE Művészakcióban is kiállítottak, és akikről
információt tudtam felkutatni.
Földes Péter
Mihály (1924-1977)
1937-ben az Újság írt a
diákrajz kiállításon feltűnt tehetséges fiúról.1942-ben Örkényi Strasser István
szabadiskolájának növendéke volt, majd a budapesti Képzőművészeti Főiskolán
folytatta tanulmányait. Műveit az OMIKE 1942-43-as kiállításain mutatták be,
nagy sikerrel.
1946-ban elhagyta az országot; Párizs érintésével Londonba ment,
ahol letelepedett. Időközben érdeklődése az animációs film felé fordult. Első,
huszonkét perces alkotása, a teremtő természet és az ember által alkotott világ
erejét egyetlen kozmikus vízióban ábrázoló Animated Genesis (Élő Genezis)
felkeltette Korda Sándor figyelmét, akinek vezető produceri munkájával készült
egy 35 mm-es változat. A rövidfilmet eljuttatták az 1952-es cannes-i
filmfesztiválra, ahol elnyerte a legjobb színes technika díját. A következő
esztendőben az Brit Filmakadémia is különdíjjal ismerte el.
Gedő Ilka (1921-1985)
Művészeti tanulmányait
Erdei Viktor vezetésével kezdte, majd Örkényi-Strasser István magániskolájában
folytatta. Az OMIKE Művészakció négy
kiállításának volt résztvevője.
Pályája kezdetén,
1944-ben a gettólakó gyerekek portréit rajzolta, majd saját arca felé fordult
művészi érdeklődése. Végül szinte kizárólag virágokat festett, kerteket,
különös, sejtelmes, néha erőszakos, szúrós és félelmetes virágokat,
virágportrékat.
1945-ben beiratkozott a
Képzőművészeti Főiskolára, amit azonban fél év múlva abba kellett hagynia. 1950-től
1964-ig nem vett részt a képzőművészeti életben. 1969-70-ben egy évet Párizsban
töltött. A látvány közvetlen hatása alatt alkotott, szoros barátság fűzte a
tárgyi világhoz. Különös metamorfózis ment végbe rajzain és festményein: egy
emberarc, egy-egy virág, bútor vagy tárgy átlényegült keze alatt, magába
olvasztva a gondolatok, az asszociációk, emlékek és megérzések széles skáláját.
Glück Félix (1923-1981)
1936-ban családja
Csehszlovákiából Magyarországra települt át. 1941-44: a Művészetek Szabad
Iskolájában tanult festeni, mesterei: Berényi Róbert, Bernáth Aurél. 1941-től
vett részt kiállításokon. A Forrás
1943 szeptemberében a Tavaszi Szalont értékelve így írt képeiről: „két költői
érzékenységgel átitatott, leheletszerűen finom pasztellt mutatott be”. Az OMIKE Művészakció négy
kiállításának volt résztvevője.
1944-45-ben a mauthauseni
koncentrációs tábor foglya volt. 1946-48-ban Davosban gyógyítják tüdőbaja
miatt. 1948-tól a University of Durhamban tanult. 1950-ben visszatért
Budapestre, illusztrátorként és szerkesztőként dolgozott. 1956-ban Angliában
telepedett le. Londonban egy grafikai stúdió művészeti vezetője, és 1967-től a
Modern Publicity szerkesztője volt. 1971-ben alapította meg a Felix Gluck
Presst, természettudományos, kultúratörténeti és gyermekkönyveket adott ki és
illusztrált.
Pásztor
György (1913/14-1980)
Tanulmányait a budapesti
Iparrajziskolában végezte 1939-ben. Mestere Balázs Attila volt. Az OMIKE Művészakció
valamennyi kiállításán részt vett.
1946 áprilisában
műterem-kiállításáról beszámolva így írt a Szabadság „Vásznain gyönygyházfényű, szürkés, melegszínű tájak,
portrészerűen, vagy látomásként ható arcok az élmények gazdagságát fejezik ki.”
1947-től szerepelt
kiállításokon. Ezek közül a sajtó érdeklődését az 1963-as keltette fel, amelyet
Szántó Piroska nyitott meg. Könyvtárosként dolgozott. Szépirodalmi ihletésű
pasztelleket, grafikákat készített. Számos egyéni kiállításon mutatkozott be.
Képek:
1.) Földes Péter
feleségével. sliderplayer.hu
2.) Gedő Ilka portré
wikidata.org
3.) Kártyázók. 1940.
Képzőművészeti Egyetem. Kiállították az OMIKE Művészakció második kiállításán,
1941-ben
4.) Önarckép, 1947.
Szombathelyi Képtár
5.) Fiatal lányok.
mutualart.com
6.) Önarckép. Pesti
Műsor 1983. 11.
7.) Ámos Imre portréja,
1953. axioart.com
