Gadó János: A „kétállami megoldás" és az erőszakos messiások

2025. Január 30. / 08:04


Gadó János: A „kétállami megoldás" és az erőszakos messiások

Sir Keir Starmer brit miniszterelnök közölte izraeli kollégájával, hogy a közel-keleti konfliktushalmaz egyetlen megoldása az „életképes palesztin állam.” Ám mindazok után, ami október 7-én és azóta történt, palesztin államot követelni a józan ész megcsúfolása. Egy független palesztin entitás néhány héten belül a Hamasz uralma alá kerülne – írja Gadó János a Szombat folyóirat hasábjain megjelent elemzésében.

„Életképes palesztin államot” csak az követelhet, akinek számára a palesztin állam egyfajta vallási axióma, amelyet nem adhat föl, mert akkor vallásának alapjai omlanak össze. A középkori egyház gondolkodása köszön itt vissza: ha a tények és a dogmák ütköznek, jaj a tényeknek. Esetünkben mindazoknak a tényeknek, amelyek a palesztin szervezetek gátlástalan erőszak-kultuszáról és Izrael megsemmisítésének nyíltan hirdetett szándékáról tanúskodnak.

És valóban: a nyugati baloldal – és egyre inkább a jobbközép – vallási alaptétele a palesztin nép passiója, amelynek majd a feltámadás, vagyis a palesztin állam diadalmas megszületése követ majd. A „palesztin ügy” a legkisebb közös többszörös, ami a felszabadítás legkülönbözőbb változataiban hívőket (környezetvédők, LMBTQ emberek, BLM hívők, stb.) egyaránt megtalálja, lelkesíti és mozgósítja.

De miért éppen a palesztin ügy? Az alábbi vázlattöredékek csak néhány szempontot villantanak fel ennek megértéshez.

A nyugati baloldal keresztény gyökerei (ami mögött persze a zsidó gyökereket fedezhetjük fel) közismertek. A gazdagok ellen küzdő szegények mozgalma sok-sok évszázadon át az evangéliumi alapokra hivatkozott. Az evangéliumi szegénység olyan inspiráló példa volt, amely gyakran önállósult, kicsúszott a hatalmas, uralkodó katolikus egyház ellenőrzése alól. Jézus példabeszéde arról, hogy könnyebb a tevének átmenni a tű fokán, mint a gazdagnak bejutni a mennyek országába, örökös inspiráció volt a szociális mozgalmak számára.

E mozgalmak messianisztikus hévvel küzdöttek a szegények jobb életéért és a bibliai egyenlőségért. Ezek a mozgalmak ugyanakkor gyakran erőszakosak is voltak – a fennálló rendet békés eszközökkel nem állt volna módjukban megváltoztatni.

Így a béke és igazság örök birodalmának eljöveteléről szőtt képzetek rendre összefonódtak valami véres, erőszakos, ámde igazságos végső leszámolással. 

Ez az utolsó, véres csata, amelynek nyomán szeretet és megértés uralja majd a földet. Ennek őstípusa a Jézus második eljövetele után bekövetkező  armageddoni csata, melynek során a béke fejedelme legyőzi majd a földi királyokat. Ennek szekuláris változatát énekelte meg Petőfi: „Ha majd minden rabszolga-nép, jármát megunva a síkra lép… Ott folyjon az ifjui vér ki szivembül…”„Föl véres, szent igazságos harcra” – zengi az egyik legnépszerűbb munkásmozgalmi dal, a Varsavianka refrénje – röviden összefoglalva sok évszázad örök vágyképét.

A felvilágosodással a vallás világmagyarázó és mozgósító ereje lehanyatlott, ám a vallás helyébe lépő új világmagyarázatok hirdetői gyakran semmivel sem voltak türelmesebbek, mint a vallásháborúk megszállottjai: a gyakorlatban egy inkvizítor minden türelmetlenségével akarták igaznak vélt hitvallásukat másokra kényszeríteni. Annál inkább, mivel ideológiájukat és magukat is a megváltás letéteményeseinek tekintették. Így a megváltás és az erőszak képzetei újra és újra egymásba fonódtak.

Az új valláspótlékok első ízben a francia forradalommal léptek színre teljes fegyverzetben. Szabadság, egyenlőség, testvériség megváltó eszményeit a gyakorlatban a legvéresebb erőszakkal sikerült összefertőzni.

A testvériség eszméjéből bontakozott ki a nacionalizmus (a nemzetisten). (Lásd: „A magyarok istenére / Esküszünk”) …”). Uralkodó szerepe a francia forradalommal kezdődött és az I. világháború végéig tartott. Véres és hamis istennek bizonyult, mint minden ellenségképben gondolkodó ideológia. Apoteózisa az I. világháború volt, amikor a népek a nemzetisten nevében vonultak egymás ellen a vágóhídra.

(...)

Az arab országok 1950-1960 táján lezajlott nacionalista forradalmai fasiszta és kommunista jegyeket is mutattak. A hatalomra került brutális (szekuláris, nacionalista) diktátorok náci háborús bűnösöket alkalmaztak tanácsadónak, országaik a náci rendszerre jellemző nyíltsággal hirdették a zsidó állam iránti gyűlöletet – miközben a Szovjetunióval szövetkeztek, amely rendszerüket „haladó arab országok” néven aposztrofálta. 

Az ilyen országok élén álló vezérek szintén félisteni státuszba emelték magukat, és megvolt a messianisztikus küzdelem mitikus célja is: a zsidó állam elpusztítása. Ezzel szorgalmasan próbálkoztak is, míg végre négy vesztes háború után felhagytak vele. A messiási küldetést rátestálták a palesztin népre.

Az 1948-ban elmenekült 600 ezer palesztin először palesztin arab volt, majd 1960 után a szovjet propagandagépezet csinált belőlük palesztin népet – meglátva az ebben rejlő korlátlan lehetőséget. A palesztin nép szenvedéseivel és „igazságos harcával” ugyanis vissza lehetett hozni a más módon nem mozgósítható zsidóellenes érzelmeket és ki lehetett aknázni az ebben rejlő antiszemita potenciált.

Ami csodálatos, hogy a palesztin nép mítosza a Szovjetunió bukásával nem hanyatlott le, hanem világhódító útra indult.

A palesztin népből egy fél évszázad alatt a világ első számú áldozata lett, egyetemes vallásos kultusz alakult ki körülötte, nem tudnak olyan aljasságot elkövetni, amit röviddel később ne írnának a javukra. 

A palesztinok maguk is úgy tudják, hogy apokaliptikus küzdelmet vívnak a gonosz birodalmával (Izraellel). 2023. október 7-én a Hamasz ezt a küzdelmet kezdte (vagy folytatta) újra a legnagyobb nyíltsággal, a haladó nemzetközi közvélemény nem elhanyagolható rétegeinek rokonszenvétől kísérve.

Az 1989 utáni Európa a messianisztikus türelmetlenséget és erőszakot elveti, ám egyetlen esetben jogosultnak tartja és szentként csodálja: ez a palesztin erőszak az izraeliek (a zsidók) ellen. Ez az egyetlen erőszak, amelyet nemcsak hogy eltűr, de „szent,véres, igazságos” erőszaknak tart. „By all means necessary” – dicsőítették a Hamasz által elkövetett mészárlást a haladás zászlóvivői a szellem fellegváraiban, az egyetemi campusokon.

Az Izrael elleni palesztin szabadságharc képében a humanista nyugatnak sikerült visszacsempészni mindazt a barbárságot, amitől 1989 után szabadulni próbáltak.

A palesztinok harca áhítat, csodálat és tisztelet tárgya. Benne megjelenik a hagyományos vallás, a nacionalizmus, a szocializmus, a fasizmus és a haladás frazeológiája. Mivel mindezek az ideológiák kompatibilisek a megváltás eszméjével, így a palesztin ügy mozgósító ereje óriási. Ez az egyetlen megváltás, miben a posztmodern nyugat még hinni tud.

A „kétállami megoldás” a megváltás előszobája. Mantraszerű ismételgetése eme palesztin vallás alaptétele. A valósághoz ma már semmi köze – a posztmodern nyugat identitásához van köze.

A „kétállami megoldás” a bűvös formula, amelynek tartalmát mindenki, további magyarázat nélkül érti. Nem oroszok és ukránok, arabok és kurdok, kínaiak és ujgurok konfliktusát akarja megoldani a világ, ez a formula csakis izraeliekre és palesztinokra vonatkozik. Aki a „kétállami megoldás” híve, az a nagy testvériség tagja.

Gadó János írását teljes terjedelmében ITT olvashatják el a Szombatban.

Fotó: Palesztinpárti barikádharcosok egy holland egyetemen (Forrás: Wikimedia commons)

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Izrael védelmében
Antiszemita vírus fertőzi az USA egyetemeit
Kultúra
Egy kis jazztörténelem a legendás Szigeti Péterrel
Zsidó világ
Jonathan Sacks a jellemek összetettségéről