Napi Talmud - Szánhedrin 40: Hét kérdés

2025. November 10. / 09:08


Napi Talmud - Szánhedrin 40: Hét kérdés

Folytatjuk a My Jewish Learning Napi Talmud sorozatának fordítását. A következő részben a Szanhedrin traktátus ötödik fejezetét kezdjük egy misnával, amely leírja, hogyan hallgatják ki a halálbüntetési ügyek tanúit a bíróságon.

Azt tanuljuk, hogy a bírák hét kulcskérdést kötelesek feltenni annak érdekében, hogy megállapítsák a tanúvallomás hitelességét. Ezek a következők:

1. Melyik hétéves időszakban (a jubileumi ötvenéves cikluson belül melyik hétéves szombatévi ciklusban) történt az esemény?
2. Melyik évben (a szombatévi cikluson belül)?
3. Melyik hónapban?
4. A hónap melyik napján?
5. A hét melyik napján?
6. Melyik órában?
7. És hol történt az esemény?

Rabbi Joszi azt mondja: „Melyik napon, melyik órában és hol.”
Rabbi Joszi tehát leegyszerűsíti a hét kérdést háromra: nap, idő és hely. Miért?

Ennek megértéséhez emlékezzünk rá, hogy az ókori társadalmakban nem voltak szabályos naptárak vagy órák, és a felnőttek átlagos élettartama körülbelül 40 év volt. Az emberek többsége soha nem gondolkodott volna azon, pontosan mikor történt egy esemény egy hétéves szombatévi ciklus szerint – nemhogy egy 50 éves jubileumi ciklusban. Rabbi Joszi ezért úgy véli, ezek a kérdések nem lényegesek.

De mi a helyzet a hónappal és a hónap napjával? Ezeket sem volt könnyű pontosan meghatározni az ókorban. A hónapok hossza nem volt teljesen rögzített, és ha szökőév adódott egy plusz hónappal, a tanúnak esetleg egy ünnephez kellett kötnie az emlékét – és ha nem volt ünnep, előfordulhatott, hogy egyáltalán nem emlékezett. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a héber hónapok 29 vagy 30 naposak lehetnek, és abban a korban, amikor az újhold megjelenését tanúk vallomása alapján állapították meg, majd távolságokon keresztül közvetítették, előfordulhatott, hogy maga a tanú sem tudta pontosan, melyik napot írják.

Milyen eltérés teszi érvénytelenné a tanúvallomást? A misna tisztázza:

„Ha az egyik tanú azt mondja: a hónap második napján történt, a másik pedig azt mondja: a hónap harmadik napján  vallomásuk elfogadható, mert lehet, hogy az egyik tudott róla, hogy az előző hónapot meghosszabbították egy nappal, a másik pedig nem. De ha az egyik a harmadik napot, a másik pedig az ötödiket mondja, vallomásuk érvénytelen.”

Egy nap eltérés még elfogadható, de két nap különbség már érvényteleníti a tanúvallomást.

A hét napjaival kapcsolatban azonban ésszerű elvárás, hogy a tanúk emlékezzenek rá, melyik nap volt szombathoz viszonyítva – valamint arra is, hogy a nap mely szakában és hol történt az eset. Halálos ítélet kimondásához két tanúnak egybehangzóan kell vallania e három elemről.

De vajon elvárható volt, hogy a tanúk pontosan tudják, hány órakor történt a bűncselekmény? A rabbinikus korban nem voltak karórák vagy órák. A Gemara így folytatja:

„Ha az egyik azt mondja: két órakor történt, a másik pedig: három órakor – vallomásuk érvényes. De ha az egyik azt mondja: három órakor, a másik pedig: öt órakor – vallomásuk érvénytelen. Rabbi Jehuda azonban azt mondja: ebben az esetben is érvényes. De ha az egyik öt órát, a másik hét órát mond, vallomásuk érvénytelen, mert öt órakor a nap még keleten áll, hét órakor viszont már nyugaton.”

Azaz az időponttal kapcsolatban elfogadható némi eltérés: valaki tévedhet abban, hogy az esemény 8-kor vagy 9-kor történt délelőtt – vagy Rabbi Jehuda szerint 9 és 11 között. De senki sem tévesztené össze a délelőtt 11-et a délután 1 órával, mert a nap helyzete az égen már egészen más.

Ahogy az előző fejezetben tanultuk, a Talmud a vádlott javára hajlik halálos ügyekben, nehogy ártatlan embert ítéljenek el. Ezért a bíróság által feltett kérdések célja az, hogy a tanúk vallomása mind pontos , mind következetes legyen.

My Jewish Learning írása alapján fordította: Zucker-Kertész Lilla

mazsihisz icon

Címkék

Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Ma van Chatam Szófer pozsonyi rabbi Jahrzeitja
Zsidó világ
Zsidó ünnepek az 5786-os zsinagógai évben
2025. Szeptember 19. / 13:42

Zsidó ünnepek az 5786-os zsinagógai évben