A zsidó szó már az
első magyar nyelvemlékünkben, az Ómagyar Mária-siralomban megjelenik. Tehát azt
is mondhatjuk, egyidőben a mai nyelvünk őseredetijének felbukkanásával a zsidó
is a szókészletünk részévé vált. A siralomvers egyébként a 12. században egy
latin költemény átírásából született, amelyben Jézus elvesztése feletti
fájdalmát énekeli meg Mária, az anya.
Egy Gotfried nevű domonkos rendi
szerzetes tollából származik, de azt nem tudni, hogy a latin Judaeus szót a magyar – egyébként
ismeretlen – szerző miért fordította Sydounak, ami a szláv nyelvekben a zsidov szóalakra hajaz. Mindenesetre így
döntött, mindez a híres Leuveni kódexben olvasható is, és ezzel a mai napig a
magyar nyelv zsidóként nevezi meg a zsidókat.
Érdemes azoban
visszatekerni az időkereket jó néhány száz évvel, amikor még magyarok nem, de
zsidók már éltek ezen a vidéken, egészen pontosan Pannóniában. A Római
Birodalom északi határán, a nagy Limes mintegy kétszáz kilométeres szakasza
éppen itt húzódott a Duna vonalmagasságában. Három olyan település van, ahol az
1-3. századi római helyőrségek nyomai között a zsidók jelenlétére utaló leletek
vannak: Óbudán – az Aquincum nevű egykori településen, Komárom területén a volt
Brigetióban és a Dunaújváros melletti Intercisában.
A budapesti Zsidó Múzeumban tekinthető meg az
Aquincumban talált sztélé, ami egy három tagú zsidó családnak állított emléket.
Az eredetileg latin nevek mellé vésett görög felirat valamint a szintén utólag
felvésett menóra arról tanúskodik, hogy egy régebbi sírkövet vásárolhatott meg
a család, hogy maguknak azt felállítsák, mint ahogy ez abban a korban szokásos
volt. (Ebből a korból sok hasonló sírkövet találtak, amely egy korábbi családé
volt, majd a neveket felülírták.) A görög felirat pedig azt jelzi, hogy ennek
az emléknek a kora kb. a 3. század végére a 4. század elejére tehető, amikor is
a zsidók a hellén hatások nyomán görög karaktereket kezdtek használni.
A
komáromi és a dunaújvárosi feliratos kövek Severus császár uralkodásának
idejéből származnak, aki igen jó viszonyban volt a zsidókkal. Ennek is
köszönhetően közülük sokan a Bar Kochba lázadás leverését követően szolgálatot
vállalhattak a római seregben, s így jutottak el ide katonaként és az őket
kísérő kereskedőként zsidók Pannóniába is. Különösen beszédes az intercisai, a Dunaújváros mellett talált töredék,
amelyen az olvasható, hogy a császár, Alexander Severus és anyja, Julia Mammea tiszteletére
állította fel egy Cosmius nevű felszabadított rabszolga, aki itt
állomásfőnökként vagyis vámellenőrként szolgált.
A kőtábla zárófelirata pedig
ez: archesinagogum judeorum, azaz a
zsidók zsinagógájának elnöke. Mindez arra utal, hogy Intercisában már az i.u.
3. században volt zsidó közösség. Egyébként ez a követ Rómer Flóris találta meg
az akkor még Dunapentelének nevezett település postaépületének hátsó falába
ágyazva. Mint ahogy a Brigetióban talált lelet is arra utal, hogy volt khile (zsidó
közösség) és volt vezetőjük (arche) vagyis a mai Komárom területen is éltek
ekkoriban zsidók.
Érdemes
megemlíteni, hogy az ország nyugati részén, Pécsett, Szombathelyen és környékén
is találtak a Római korból származó zsidó emlékeket, például a szombathelyi
Savaria Múzeum állandó kiállításán is látható a sértetlenül megmaradt, menórát
ábrázoló mécses. A Sárváron látható zsidó temető pedig a 4. században, tehát
szintén a Római korban volt a közösség tulajdonában.
Pécs környékén
azonban már a honfoglalás korából találtak emlékeket.
Több közeli, dunántúli
település ma is őrzi például a kazár eredetre utaló nevet – Kazármislény,
Kiskazár, Nagykozár, Egyházaskozár, de az ország másik részén, Nógrád megyében is
van egy Kazár nevű település. Tudós történészek között már vagy két évszázad
óta zajlik a vita, hogy vajon ezek a nevek – miközben egyértelműen a 7-9. szádból, a kazár-magyar együttélés emlékét őrzik –
egyúttal bizonyos zsidó hatások nyomait
is jelzik-e. Mindenesetre Kiskazár mellett találtak a régészek két olyan
gyűrűt, amelyek egy honfoglaláskori sírból származnak, s rajtuk héber felirat
olvasható.
De találtak olyan,
szintén a honfoglalás körüli időkből származó, csontból készült tűtartót is,
amelynek oldalain vélhetően kabballisztikus jelek olvashatók – a kabbala a
héber misztikus tudomány neve.
Mindez miért
érdekes?
Mert azt jelzi a ma emberének, hogy a Kárpát medencébe érkező magyar
törzsek már kapcsolatban voltak a zsidósággal. Jobban mondva a zsidó
vallásossággal, hiszen a Kazár birodalomban az uralkodó, a kagán udvarának
elöljárói zsidó vallásúak voltak, s így az ide érkező, majd Kazáriában jó két
évszázadot eltöltő magyar törzsek vezérei is ide tartoztak. Annál is inkább,
mert például Árpád vezér a kagán egyik unokahúgát vette feleségűl. Valószínű,
hogy a továbbvándorlás során a magyar és a hozzá csatlakozó kabar törzsek
hoztak magukkal olyan tárgyakat, amelyek e zsidó hagyományokra utaltak.
Nagyon érdekes a
honfoglalás (895) idejéből származó pecsétnyomó, amit igen kitűnő állapotban
találtak meg egy tiszai árvíz után leapadt területen Rakamaz mellett. A héber
felirat arról tanúskodik, hogy egy Serega Jechiel Menachem Gerson nevű,
feltehetően kereskedő tulajdona volt.
A mai Magyarország
több területén, a honfoglalás kori
temetkezési helyek között például Békéscsaba környékén a zsidó vallás
előírásaira utaló sírcsoportokat találtak.
Sopronban például egy
levéltári dokumentum arról tanúskodik, hogy 1526-ban a zsidók egyik
beadványukban a temetőben található több, mint hatszáz éves sírokra
hivatkoznak, amiből világosan látszik, hogy őseik már a honfoglalás előtti
időkben is éltek a környéken.
A honfoglaló magyarokkal
együtt érkező kazáriai zsidók és a már itt élő híttársaik tehát egymásra
találtak, és onnantól fogva egy, a nyugati zsidóságtól valamelyest eltérő, a
nem zsidó társadalmi környezethez jobban igazodó fejlődésnek indultak. Érthető,
hiszen a Szent István király által alapított új, magyar állam újabb és újabb
uralkodóinak célja a kereszténység megerősítése volt, ami olyan törvényekben is
megnyilvánult, amelyekben a többi kisebbségi vallással együtt a zsidót is
némileg korlátok közé igyekeztek szorítani. 1092-ben a Szent László király
vezetésével lezajlott szabolcsi zsinaton meg is születik az első zsidótörvény,
ami már tiltja a vegyes házasságot és a zsidó gazdáknak a keresztény rabszolga tartását.
S bár a történetírók szerint ez nem elsősorban a zsidók ellen, hanem a
kereszténység megerősítése érdekében történt, ettől kezdve már íródni kezd az a
magyarországi zsidó történet, amely során hol velük, hol ellenük szövetkezik a
magyarság.
S ha már a zsidó
szónak a magyar nyelvbe való beemelésével kezdtük, álljon itt még egy hasonló
érdekesség: Magyarország zsidó elnevezése HÁGÁR. Ábrahám ősatya egyiptomi
származású rabszolganőjét hívták Hágárnak, akitől Ismael nevű fia született.
Ábrahám felesége Sára csak később szült gyereket, Izraelt, viszont az asszony
attól való félelmében, hogy Hágár az első szülött gyereke okán az ő helyére
akar lépni, rávette férjét, hogy küldje el őket a háztól. Menekülés közben csaknem
szomjan haltak, de a mindenható végül egy kúthoz vezette a fiút és anyját. A
muszlimok és a zsidók szerint is később Ismael lett az arabok ősatyja. No, de a
zsidók miért adták Magyarországnak a Hágár nevet? Több, a magyar nyelv
kutatásával foglalkozó tudós jutott arra a következtetésre, hogy ez abból
adódhat, hogy a szó melléknévi alakja hagri,
többes száma hagri’im. Azt tudjuk,
hogy a magyarokat a külső, idegen népek általában a Hungaria, Hungri, Ungarus és ehhez hasonló nevekkel
illették már a VIII. század óta. Ezek és a héber hagri’im hasonló hangzása miatt lehetséges ez a szóalak választás.
Eredet szempontjából persze ez nem lényeges, és inkább csak erős feltételezés,
de mindenképpen érdekes kapcsolat a két nép között.
Felhasznált források:
A zsidók története Magyarországon. Komoróczy Géza I. kötet, 56. old.
Raj Tamás:100+1 jiddis szó…
Tóth István tanulmány a, Múlt és Jövő, 1995. áprilisi számában
Venetainer Lajos: A magyar zsidóság története