Lehet-e keresztényt temetni zsidó temetőben?

2019. Március 25. / 15:05


Lehet-e keresztényt temetni zsidó temetőben?

Egy nyitott ortodox (open orthodox) rabbi vallásjogi levezetése szerint bizonyos megszorításokkal lehet. Részben azért, mert vannak nem zsidók, akik hozzánk, a zsidó közösséghez tartoznak, részben pedig a „béke útjai” miatt. Például az Izraelért életüket áldozó nem zsidó katonák, nem zsidó szülők, nem zsidó házastársak. 


Shmuly Yanklowitz rabbi azzal kezdi levezetését, hogy a Tóra nyíltan nem foglal állást a kérdésben és tulajdonképpen a Szóbeli Hagyomány, a Talmud sem. Illetve annyi áll a Talmudban, hogy jámbor és gonosz embert nem szabad egymás mellé temetnünk. Mi több, még a Sulhan Aruhban sem szerepel ilyen tiltás nyíltan megfogalmazva, a Sulhan Aruh sem megy tovább annál, hogy a jó és a gonosz ember ne nyugodjon egymás mellett.

Rási egyik kommentárja ugyanakkor megtiltja a közös temetést és a Sulhan Aruh szerzője, rabbi Joszéf Káró kevésbé ismert művében, amelyből a Sulhan Aruh kinőtt, azzal támasztja alá Rási álláspontját, hogy a Talmud is előírja, zsidók és nem zsidók (köztük bálványok imádói), vagyis jámborok és gonoszok nem pihenhetnek egymás közelében. Shmuly Yanklowitz írása kséőbbi részében azt mondja, hogy nem tekinthetünk sem minden zsidót automatikusan jámbornak, sem minden nem zsidót automatikusan gonosznak, tehát lényegében elveti az egyik elvet, amelyen a zsidók és nem zsidók külön temetése alapul.

Bár a hagyományos értelmezések tiltják zsidók és nem zsidók közös eltemetését, vannak kivételek, figyelmeztet Shmuly Yanklowitz. Egy nagy modern ortodox vallási tekintély, Moshe Feinstein szerint akkor, ha valaki már elkezdte az ortodox zsidó betérési folyamatot és közben meghal, el lehet temetni zsidó temetőben, de még akkor is, ha nem ortodox, mondjuk reformzsidónak tért be.

Egy régi döntéshozó szerint akkor, ha egy zsidót és egy nem zsidót – Isten ments – együtt ölnek meg, akkor együtt is kell őket eltemetni „a béke útjai miatt”, vagyis azért, hogy megmaradjon a béke közöttünk és nem zsidó felebarátaink között. A Talmud szerint ugyanis „a béke útjainak követése” elég ok lehet arra, hogy zsidókat és nem zsidókat egymás mellé temessünk.

Vannak, akik szerint, ha nem is közvetlenül egymás mellett, de azonos területen eltemethetőek zsidók és nem zsidók. Ha megfelelő a távolság és/vagy akkor, ha kerítés választja el egymástól a halottakat.

Némelyek szerint elég a föld alatt, salakkal vagy kővel elválasztani egymástól a sírokat, a felszínen nem is kell látszania az elválasztásnak.

Shlomo Goren, az izraeli hadsereg egykori főrabbija úgy döntött, a régi értelmezésre hivatkozva, hogy ha zsidókat és nem zsidókat együtt ölnek meg, együtt kell eltemetni is őket, hogy az izraeli hadseregben harcoló nem zsidó katonákat ugyanott kell eltementni, ha elesnek, mint társaikat.

Yanklowitz rabbi szerint azok, akik együtt élnek zsidó szeretteikkel, osztoznak sorsukban, hasonlóak azokhoz, akik együtt harcolnak a zsidókkal, a sorsközösség, amelyet zsidókkal vállalnak, összekötik őket. Eleve nem fogadhatjuk el, hogy a zsidókat jónak, a nem zsidókat gonosznak tekintsük. Ha pedig még a rokonaink is, még kevésbé gondolhatjuk épp azokról, akik a legközelebb állnak hozzánk, akik a legtöbbet segítik nekünk, hogy gonoszok lennének. Nincs okunk arra Yanklowitz rabbi szerint, hogy elfogadjuk Rási értelmezését, miközben tiszteletben kell tartanunk a leghagyományosabban ortodox hívek igényeit is, mégis el lehet temetni nem zsidó családtagokat, társakat zsidó temetőben. Ez a vitairat óvatos, de világos következtetése, bizonyára lesznek majd, akik vitatják. Bizonyára fontos vita bontakozik ki erről.

Shmuly Yanklowitz / blogs.timesofisrael.com

Címlapképünk illusztráció

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek