Ma este kezdődik Purim a legvidámabb zsidó ünnep, amely az öröm és boldogság üzenetét hordozza. Egy híres hászid rabbi szerint „a legnagyobb jótett boldognak lenni”, és ez az üzenet különösen igaz erre az ünnepre. A
Talmudban az áll, hogy annyit kell ma innunk, hogy ne tudjuk megkülönböztetni a
purimi történet két szereplőjét, az átkozott Hámánt és az áldott Mordehájt
egymástól.
Kicsit részegen úgy látjuk a világot, mint Isten, amikor
megteremtette: látjuk, hogy amit teremtett, az teljes egészében jó, mert a
szeretet kiáradása. Ez a bölcsesség érződik a barátságos részegek
kedvességében.
Istenhez a zsidó
vallás szerint nem csak a böjt, a test legyőzése emelhet fel, de a boldogság
felszabadulása is.
A legokosabb zsidók egyike (Einstein és Howard Wolowitz
anyukája mellett) az volt, aki észrevette, hogy a nagy bűnbánó nap, az
engesztelés napja héberül jom (ha) kipurim, vagyis a nap (jom), amely
olyan, mint (ke) purim. A legmélyebb bűnbánat és a leggáttalanabbul áradó
boldogság mélységesen összetartozik az ünnepekben.
A purim története
szerint a száműzetésben, Perzsiában egy árva zsidólány, Eszter bekerült
Ahasvéros király udvarába, miután addigi felesége, Vasti fellázadt. Megtagadta
a király parancsát és nem ment be hozzá szépségével szórakoztatni a bulizó
férfiakat. Eszter azért került a palotába, hogy száműzött árvalányként
engedelmes legyen. Hogy eszébe ne jusson szembeszállni a király és az udvar
kényurainak, főispánjainak, járási párttitkárainak hatalmával.
A nagybátyja,
Mordeháj azonban nem hajolt meg egy befolyásos játszótéri kötekedő, Hámán előtt
és ez elérte a királynál, hogy tegye lehetővé a zsidók lemészárlását. Eszter
királyné, aki mindeddig mások akaratának engedelmes, zsidóságát félelemből
titkoló eszköze volt, most fel kellett nőjön népe megmentőjévé. A purim egy
bátor és önfeláldozó zsidó női vezető születésének meséje.
Vasti még
úgy lázadt fel, hogy nem ment be a királyhoz, amikor hívták: megtagadta
az engedelmességet, de nem fogott új, önálló cselekvésbe. Eszter viszont, épp
fordítva, anélkül is bement a királyhoz az életét kockáztatva, hogy hívták
volna. Vasti kivonult, Eszter új helyzetet teremtett. Vasti saját méltóságát
védte, Eszter a többiekért vállalt kockázatot. Azért válhatott öntudatos nővé,
mert felszabadulását összekapcsolta népe felszabadításával és meggyőzte a
királyt, hogy nem az hűséges hozzá, aki hajbókol előtte. Eszter nem utasította
el a hatalmat királynéként, mint Vasti, inkább a gyengéket is felruházta vele.
Mordeháj
nagybácsi maga is tervei eszközeként számolt vele, miután királyné lett, de a
bajban Eszter vette át az irányítást. Ahogy Mózest Egyiptomban, úgy Perzsiában az
egész népet egy nő mentette meg, akit hosszú időn át mindenki tárgyként kezelt.
Mordeháj nem
hajolt meg Hámán előtt, Eszter erőt adott az önvédelemhez. Az elnyomás elveszi,
a gyengék megerősítése helyreállítja az ember Istenképmásiságát. Ez az a
felszabadulás, amely kötelesség és boldogság egyszerre (és példa, amely
lehetővé teszi a nőkkel szembeni vétkek mélységes, életen át tartó, tevékeny
megbánását).
Ezért mondta a hászid tanító, hogy „a legnagyobb jótett boldognak lenni”: elérni a valódi szabadsághoz. A boldogság és szabadság Istene azért adta nekünk Purim ünnepét, hogy emlékezzünk erre.
Szép ünnepet, jó
bulizást!
