Privát parti a Jóistennél: a megelőlegezett megváltás után – Semini Áceret és Szimhát Tóra

2022. Október 12. / 22:25


Privát parti a Jóistennél: a megelőlegezett megváltás után – Semini Áceret és Szimhát Tóra

Hamarosan lezárulnak az idei őszi ünnepek, vasárnap este köszönt be Smini Áceret – Szukot nyolcadik napja. Jelentése: záróünnep. Voltaképpen mégis önálló ünnep. Esőt és gazdag termésű évet kérünk.

A három zarándokünnep tórai olvasmánya a szegények megsegítésére és az ünnepek méltó megtartására hívja fel a figyelmet. Majd hétfőn este Szimchát Tora – a Tóra ünnepe kezdődik, amelyet a 9. századtól kezdtek megtartani Babilóniában. Azóta a zsidóság egyik legkedvesebb és legszeretettebb napja. Ilyenkor a zsinagóga vidám zsibongással telik meg, a gyerekek színes, apró zászlókat lengetnek. A férfiak az összes Tórával hétszer körbejárják a templomot, s a gyerekek zászlókkal követik őket. Az asszonyok cukrot dobnak nekik. Mindenki örül, táncol és énekel. Elvégre a Tóra örömünnepe ez.

semini-szimhát-jav-cimlap.png

A Semini Áceret ünnepe méltánytalanul kevéssé ismert része a zsidó hagyománynak, részben alighanem azért, mert magán a hagyományon belül is vita folyik arról, micsoda tulajdonképpen ez az őszi ünnepek idejét lezáró alkalom. Jonathan Sacks rabbi szerint Isten külön házibulija nekünk, zsidóknak, miután fogadta a föld minden népét.

A Lombsátrak ünnepének nyolcadik napja önálló nevet visel: Semini Áceret. Nyolcadik megállás, megtorpanás, mondjuk, bár a kifejezés jelentése egyáltalán nem egyértelmű. Az is elválasztja, a saját nevén kívül, a Szukottól, hogy ilyenkor hagyományosan mindössze egyetlen állatot kellett áldoznunk, míg a Szukot (eddigi) napjai alatt hetvenet. Zéhárjá (Zakariás) próféta ígérete szerint a Messiási időkben majd az egész világ együtt ünnepli majd a sátrak ünnepét, eljönnek a népek Jeruzsálembe mind ezen a napon, mert, ahogy pár sorral előbb írja Zéhárjá, „egy lesz az Isten és egy lesz az Ő neve” – ezzel a sorral zárul a napi – legalább – három zsidó istentisztelet, ez a záróima vége.

A Tóra szerint 70 nép lakja a világot, a 70 a teljesség szimbolikus száma.

A rabbik szerint a 70 áldozat a Lombsátrak Ünnepén ezt a teljességet jelképezi, a világ népeinek leendő jeruzsálemi látogatását előlegezi meg, várja, hívja türelmetlenül. A nyolcadik megállás napja azonban csak a miénk, az egyetlen áldozat napja, hívja fel a figyelmet Jonathan Sacks. Izrael bizalmas, személyes meghívása ez /a nap a Világ Teremtőjéhez, az őszi ünnepek nagy drámája után a meghitt búcsú pillanata.

De miért jár külön, személyre szóló meghívás nekünk az égi Seregek Urától?

Nem vagyunk különbek senkinél, de külön feladatra, pluszfeladatra hívtak el, hogy bennünk leljen áldást mindenki más, a Föld minden családja. Ha betöltjük szerepünket, akkor Isten emisszáriusai, nagykövetei vagyunk a Földön és a Smini Áceret egy hatalmas világesemény végére időzített fogadás a diplomáciai kar tagjainak az Örökkévalónál. Ahhoz, hogy méltóvá váljunk a meghívásra, hogy jó szívvel ünnepelhessünk külön Istennel, a többi napon valóban a népek fényeként kell teljesítenünk diplomáciai szolgálatunkat a Földön, amíg eljön végre a nap, amelyen „egy lesz az Isten és egy lesz az Ő neve”, jöjjön el minél előbb, még a mi napjainkban.

A Semini Áceretre ráépült a Tóra örömünnepe, a Szimhát Tóra. Izraelben és a progresszív közösségeknél ugyanazon a napon ünneplik a két alkalmat, a Tóra örömünnepén fejezzük be az őszi ünnepeket és a Tórát, de kezdjük is elölről azonnal, a búcsúhoz az újrakezdés képzetét rendelve, táncolunk a Tórával, játszunk és nevetve búcsúzunk a múlttól. 

A Nyolcadik Megállás napja, az idei őszi ünnepek búcsúja most vasárnap (a polgári időszámítás szerint október 16-án) este kezdődik el és október 18-án, kedden este zárul.

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek