Menedékek: az OMIKE Művészakció és
társai 1939-1944/5. Buday Goldberger Leó az OMIKÉben. Harsányi László írása.
1939-ben, az első két zsidótörvényt követően az OMIKE
(Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) a Pesti Izraelita
Hitközséggel (PIH) szoros együttműködésben létrehozta a Művészakciót, a
fellépési lehetőségeiktől, kenyerüktől megfosztott zsidó művészek számára.
Ebben a nagysikerű kezdeményezésben 1944. március 19-ig 534 színész, énekes,
zenész, táncos, festő, szobrász, író jutott bemutatkozási lehetőséghez és így szó
szerint éltető levegőhöz. E hasábokon időről-időre bemutatok egy kis részletet
a Művészakció létrejöttéről, szervezetéről, műsoraiból, írok másfajta segítő
intézményekről és továbbra is szerepel majd egy-egy művész (vagy szervező) az
akkor és ott fellépők, kiállítók közül.
A sorozat első posztja arról számolt be, hogy mi
jellemezte az 1938-1939-es zsidótörvények alapján létrehozott Színészkamara tevékenységét. A
folytatásban azt vizsgáltuk meg, hogy a kialakult helyzetben mit tett a hazai
neológ zsidóság reprezentatív szervezete, a Pesti Izraelita Hitközség (PIH), ki volt Ribáry Géza, és milyen intézmények álltak készen 1939 második felében művészek
menedékeként. Ez a poszt Buday-Goldberger Leónak az OMIKE
vezetésében vállalt szerepéről szól
A két világháború közötti korszak egyik
legjelentősebb, hatásában is kiemelkedő gyártulajdonosa volt Buday-Goldberger
Leó (1878-1945). Életéről, munkásságáról és tragikus haláláról 2014-ben jelent
meg egy érdekes könyv. (Guba Ildikó: „A halál nem program”, Buday-Goldberger
Leó élete. Óbudai Múzeum, 2014.) A könyvben – érthetően – kevés szó esett az
OMIKÉ-ben betöltött korszakos szerepéről. Erről kíván szólni ez a poszt.
Az OMIKE közgyűlése 1926-ban Buday-Goldberger Leót
választotta sorrendben harmadik elnökévé. Korábban is szerepet vállalt az OMIKE
vezetésében, mivel 1924-től az OMIKE Mensa (az OMIKE 1911-ben alapított
diákétkezője „Mensa Academica”) elnöke volt. Az új elnök, akinek székfoglalóját
az Egyenlőség ismertette 1926 decemberében
(az itt idézettnél persze hosszabban) nagyon határozottan jelölte ki az OMIKE
küldetését:
„Mi, akik tradíciónkat és a régi hithez való hűséget megőrizve,
hivatva vagyunk magyar kultúrát terjeszteni, tesszük azt elsősorban abból a
nézőpontból, hogy a kultúra elérésében anyagi eszközökkel kell segédkezet
nyújtani ott, ahol a létért való küzdelem anyagi válságba sodorta az illetőket.
Ennek következtében a jótékonyságnak gyakorlása nálunk
csak másodrangú közvetett feladat. Mivel mi még a mindennapi kenyér
nyújtásakor, a tandíjak fizetésekor, a gyermekek nyaraltatásakor, az iparosok
és tanoncok otthonának létesítésekor, diákjaink otthonának felállításakor,
valamint az orvosi kezelés és a könyvtár használatának nyújtásakor mindezt
abból a célból tesszük, hogy védettjeink segítségével képesek legyünk zsidó
magyar kultúrát terjeszteni.”
Az
OMIKE diákotthonának megnyitásakor, 1932 decemberében az OMIKE elnökeként
beszédet mondott, mint egyébként sokszor ezekben az években. Néhány, az ő
elnöki beszédjeire jellemző, az Újság
által ebből idézett mondat: „Egy
olyan időben – mondotta beszédében – amikor általában ellentéteket keresnek és
találnak, mi az ifjúságnak, a következő nemzedéknek a megértés és az igazi
humanizmus szellemét akarjuk bemutatni. Érthetővé akarjuk tenni a számukra,
hogy ha a felekezetek egymás között különbséget tesznek is, a legfőbb ige
mégiscsak az, hogy egyetlen egy az Isten és szeresd felebarátodat, mint
önmagadat.”
Néhány
évvel később Buday-Goldberger Leó vállára nehezedett az OMIKE pénzügyi
krízisének megoldása. Ennek oka elsősorban a gazdasági világválság volt. Ő a
megoldás egy részét abban találta meg, hogy óriási mennyiségű személyes levélben
kereste meg üzletfeleit, ismerőseit, barátait, gyorssegélyt kérve az OMIKE programjaihoz
és fennmaradásához. Az évek folyamán szükségszerűen változott a pénzkérés indoklása.
Így például 1932-ben a zsidó egyetemi hallgatók tandíj- és szigorlati
segélyének megteremtése volt a cél, míg 1937–1938-ban a Mensa, valamint a
Diákotthon fenntartására igényelt támogatást a reménybeli zsidó adományozóktól.
(A köszönő levelek és elszámolások szerint javarészt teljesítették kéréseit.)
Közreműködése az OMIKE élén korántsem volt
konfliktusmentes. Így például 1936 februárjában a Népszava cikket közölt a következő címmel: A zsidó diákok bojkottálni akarják az OMIKE menzáját.
A cikk
beszámolt arról, hogy egyre élesedő harc folyik a zsidó diákszervezet, a
MIEFHOE és az OMIKE között. A konfliktus fő oka a cikk szerint az volt, hogy a
MIEFHOE új vezetősége közvetlenül is meg akarta védelmezni a szegény sorsú
diákok érdekeit, és biztosítani kívánta az egyesület demokratikus vezetését;
kapcsolatot keresett továbbá más vallású diákokkal is. Mindez nem volt ínyére
az OMIKE vezetésének (többek között Buday-Goldberger Leónak), és kenyértörésre
igyekezett vinni a dolgot. Az ultimátum – a lap szerint – úgy szólt, hogy „a
diákok lépjenek ki a MIEFHOE-ból, mert különben nem juthatnak többé
kedvezményes étkezéshez”. Végül is sikerült pacifikálni a lázadozó diákokat és
novemberben egy közös nagyrendezvényen demonstrálták az egységet.
Az OMIKE élén Buday-Goldberger mindvégig komoly
ellenfelének tekintette a cionista kezdeményezéseket. 1937 januárjában ezt írta
az Egyenlőségben:
„Mint mondottam az egyetemi ifjúság körében, melynek
gondozását élethivatásomnak tekintem, nem engedem meghonosodni a cionista és
így nemzetellenes eszméket …”
1937 novemberében ott volt azon a szűkkörű audiencián,
amelyen a hazai zsidóság néhány vezetője (rajta kívül Stern Samu, Láng Lajos és
Vida Jenő) Horthyt próbálta lebeszélni a készülő zsidótörvények támogatásáról.
1939. május 24-én Buday-Goldberger Leó levelet írt az
OMIKE Elnökségének, amelyben – nem tudni, hogy váratlanul-e, vagy sem – a
következőket közölte:
„Régen elhatározott szándékom volt, tekintettel a
változott viszonyokra az intézmény elnökségétől visszalépni, és mint az ügyeink
szerény közkatonája részemet a munkából kivenni.”
Hogy mi az indoka a lemondásra, nem világos. Talán az
általános helyzet, a két zsidótörvény okozta elkeseredés nyomán döntött így.
Talán felelősnek érezte magát tiltakozásaik eredménytelensége, netalán önáltató
magatartásuk miatt. Talán az 1938-as „győri program” nyomán vállalataira
kivetett sarc tette lehetetlenné, hogy a továbbiakban mecénásként jelen legyen
az egyesület életében. Ugyanakkor, amint 1939 októberében az OMIKE felhívással
fordult a zsidó magyar társadalomhoz, meghirdetve a Művészakció programját, lemondása
ellenére Buday-Goldberger Leó is ott volt az azt aláíró vezetők között
A
fennmaradt levelezésből világosan kiderült, hogy Buday-Goldberger még 1942-ben
is cselekvően részt vállalt az OMIKE javára szánt adományok gyűjtésében és így
része volt a Művészakció működésének biztosításában.
A Gestapo 1944-ben elhurcolta. Egy évet töltött
Mauthausenben. Visszaemlékezések szerint a rabság alatt nem a legszebb arcát
mutatta rabtársai számára, nem akarván tudomásul venni helyzetét. A tábor
felszabadulásakor, 1945. május 5-én, a kiosztott élelmiszer mennyiségének nem
bírt ellenállni és lényegében felfalta azt. Legyengült szervezete nem bírta el
a hirtelen jött terhelést, megbetegedett és a tábor felszabadulásának napján
meghalt.
Képek:
1.) Fotóportré.
Guba Ildikó: „A halál nem program”, Buday-Goldberger Leó élete. Óbudai Múzeum,
2014.
2.) Diákotthoni
meghívó, 1932. Magyar Nemzeti Levéltár
3.) Teaestély
meghívó, 1937. Magyar Nemzeti Levéltár
4.) Meghívó
hazafias ünnepélyre, 1938. Magyar Nemzeti Levéltár
5.) Tolnai
Világlapja, 1930. február
6.) Glatter
Gyula festménye Goldberger Leóról. Óbudai
Múzeum, Goldberger Textilipari Gyűjtemény
