1939-ben, az első két zsidótörvényt
követően az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) – a Pesti
Izraelita Hitközséggel szoros együttműködésben – a fellépési lehetőségeiktől,
kenyerüktől megfosztott zsidó művészek számára létrehozta a Művészakciót. Ebben
a nagysikerű kezdeményezésben 1944. március 19-ig 550 színész, énekes, zenész,
táncos, festő, szobrász, író jutott lehetőséghez és szó szerint éltető levegőhöz.
E
hasábokon időről-időre bemutatok egy-egy művészt az akkor és ott fellépő,
kiállító szereplők közül.
Ligeti
Dezső operaénekes 1908. március 9-én született Budapesten
Az
OMIKE főiskolai hallgatóinak kultúrbizottsága kultúrestet rendezett 1927 márciusában.
Az erről beszámoló Újság a szereplők
között említette Ligeti Dezsőt. A későbbi sikeres énekesnek ez volt az első
sajtómegjelenése. Az ezt követő években különböző rendezvényeken lépett fel,
mint zeneakadémiai növendék.
1930 elején Händel Saul című oratóriumának egyik szereplője volt a
Zeneművészeti Főiskolán. 1931 februárjában a Pesti Hírlap beszámolt a zeneakadémiai növendékek operaestjéről.
Ebben volt olvasható:
„A színre került számok között […] a ’Sámson és Delilá’-ból vett
részlet […] volt az egyetlen szám, – Schiffer Paula és Ligeti Dezső énekelt
benne, – amely feledtetni tudta az előadás viszonylag primitív kereteit és
teljes színpadi illúzióba tudott ragadni. A két szereplő föllépésének
nagyvonalúsága, játékának természetes ereje, énekének friss lendülete messze
kimagaslott.”
Az 1930-as évektől Ligeti Dezső sűrűn szerepelt a rádió operai és
hangversenyfelvételein. 1931 végétől a Városi Színházba szerződött. Szaporodtak
a fellépései, hangversenyei is, miközben levizsgázott a Zeneművészeti
Főiskolán. A fellépések, az ária- és dalestek helyszíne érthetően sokféle volt.
Ennek illusztrálására álljon itt egy idézet a Palota-Újpest című lap 1932 októberi számából, amely a
Pannonia-kávéház dalestjeiről számolt be:
„Ligeti Dezső helyesen cselekszik, ha ilyen kellemesnek ígérkező
estékkel kedveskedik a közönségének, mert ezzel feltétlenül fel tudja lendíteni
az üzletmenetét.”
1933 januárjában újból fellépett az OMIKÉ-ben, az ott megrendezett
Heine ünnepélyen. Márciusban pedig már a második önálló dalestjén ünnepelhette
a közönség. 1933-ban elnyerte a bécsi Nemzetközi Énekverseny első díját.
Magánzeneiskolai énektanár volt. 1933-tól pedig tagja lett az Operaháznak.
Dalestjei a bécsi vendégeskedés után itthon folytatódtak. 1934
februárjában az Ojság című vicclap
„ismertette” egyik fellépését:
„Ligeti Dezső, a Magy. Kir. Opera tagja, vasárnap este tartotta a
Zeneakadémia nagytermében első ária- és dalestjét, a csendrendeletbe ütköző
zajos sikerrel. A hideg télben a jóleső meleg baritonját forró tapsokkal
jutalmazta a közönség, a pirosra fagyott fülek felüdültek a melegen csengő
pompás baritonhangtól.”
1935-ben – az OMIKE rendezésében – a Dohány-utcai zsinagógában
bemutatták Bloch Szent Szolgálat című oratóriumát. A hatalmas apparátussal
előadott oratórium magánszólamait Érdi Pál és Ligeti Dezső énekelték. Ezt
követte a már megszokott önálló dalestje a Zeneakadémián.
1936-ban egy bécsi fellépés után hangversenykörútra indult
Egyiptomba, az – akkor éppen zavargásokkal sújtott – Palesztinába és Szíriába.
Hazatérte után egy évvel meghívást kapott egy következő körútra: Varsóba,
valamint Finn- és Észtországba.1938-ban pedig Nyugat-Európa következett.
1939-ben a zsidótörvények alapján elbocsátották az Operaházból. (Ott
egyébként egy kis szerepben fedezhető fel a neve, egy 1937. novemberi
Varázsfuvola előadás szereplői között.) Szabálytalan elbocsátása után beperelte
társaival az Operaházat. Az állásukat nem nyerték vissza, de a bíróság jelentős
kártérítést ítélt meg ezeknek a felpereseknek, amely Ligeti esetében 2225 pengő
volt.
1940-ben sorozatosan szerepelt az OMIKE színpadán Offenbach ’A
férj kopogtat’ című operettjében.
A háború alatt (1941-től) és az után a Fülöp-szigeti Manilában
találjuk, egy korábbi meghívásnak megfelelően. 1946-ban érkezik az Egyesült
Államokba.
1948-ban ott lépett fel a Bartók
megemlékezésen, ahol – már a San Franciscó-i operaház tagjaként, Desire Ligeti
néven – a Kékszakállú herceg vára címszerepét énekelte.
1962-ben fellépett vendégként a
budapesti Operaházban.
Az Esti Hírlapnak 1962 májusában nyilatkozott a háború utáni
évekről: „A
budapesti Operaházban kezdtem. A háború előtt. Brüsszelbe kaptam szerződést, de
amikor lerohanták a németek, Olaszországon keresztül elkerültem a
Fülöp-szigetekre. Ott működtem még a japán megszállás alatt is. Igaz, eleinte
internáltak, de aztán kiengedtek. Amikor az amerikaiak elfoglalták a területet,
nem volt más választásom, beálltam haditengerésznek. Leszerelésem után újra
kezdtem operai pályafutásom és a semmiből küzdöttem fel magam a
Metropolitanig.”
1994. október 6-án hunyt el Tarrantban,
Texas.
Képek:
1.) Színházi Élet 1933. 27.
2.) Színházi Élet 1938. 26.
3.) OMIKE Művészakció, Reprezentatív est,
1940. március 23.
4.) Film Színház Muzsika 1962. 1.
