Ez a megoldás, ha idegen nyelven akarunk beszélni külföldön élő unokáinkkal

2022. Szeptember 11. / 12:25


Ez a megoldás, ha idegen nyelven akarunk beszélni külföldön élő unokáinkkal

Szerző: Kácsor Zsolt

Az elmúlt 10-15 évben sok magyar család döntött úgy, hogy külföldön folytatja az életét, ami számos esetben azzal a nem várt következménnyel járt: az itthon maradt nagyszülők és más hozzátartozók nem értik meg az időközben más nyelvi közegbe került unokákat. E helyzetre kínál megoldást, azaz angol, német, francia, olasz, orosz és spanyol nyelvtanfolyamokat a Seniorok nyelviskolája, amely a jövőben igény esetén tervezi héber nyelvoktatás beindítását is. Interjú SALUSINSZKY ANDRÁSSAL, a nyelviskola vezetőjével.

– Honnan jött a felismerés, hogy a Magyarországról kivándorolt több tízezer család itthon maradt tagjai számára indítsanak nyelvi képzéseket?

– Hadd kezdjem azzal a választ, hogy nálunk a felnőttképzésben és a nyelvi képzések piacán folyamatosan új és új kreatív ötletekre van szükség ahhoz, hogy egy-egy intézmény vagy szervezet képes legyen megújulni. Nyitott szemmel és nyitott füllel kell járni, s nemcsak fel kell tudni ismerni az új igények, trendek kiszolgálásának lehetőségeit, hanem az ötletekből aprólékos szakmai munkával projektet kell kidolgozni és azokat szorgalommal megvalósítani. 

Ebben rejlik a BZSH Külkereskedelmi Technikumának és a Dávid Király Kollégiumnak is a sikere: felismertük a lehetőségeket és a munkatársaimmal a lehető legmagasabb szakmai színvonalon igyekszünk megfelelni a kihívásoknak.

Ami a konkrét kérdést illeti: úgy látom, hogy 2011-2012 volt az a fordulópont, amikor hirtelen sokan külföldön kezdtek szerencsét próbálni, és nagyon sokan kinn is maradtak. Az ő gyerekeik, akik akkoriban vagy ezután születtek, mostanra – ha szerencsés módon nem kétnyelvűek – a nyelvi akadályok miatt nem tudnak kommunikálni az itthon maradt rokonokkal, nagyszülőkkel, más közeli hozzátartozókkal. Erre az a megoldás, hogy az itthon maradt családtagoknak kell olyan nyelvi képzést nyújtani, ami rájuk van szabva, az ő társalgási igényeiknek felel meg.

Képernyőkép 2022-09-11 122150.jpg

– Azaz a Seniorok Nyelviskolájában nem a nyelvvizsga az elérendő cél, hanem a megfelelő társalgási szint elérése.

– Pontosan. A korcsoportra szabott oktatás pedig többek között azt jelenti, hogy az ötven fölötti, vagy akár nyugdíjas korú nyelvtanulókat nem stresszeljük tesztekkel, feladatlapokkal, mert nem az a fontos, hogy egy tesztet hány százalékra töltenek ki, hanem az, hogy beszélgetni tudjanak az idegen nyelvet beszélő unokáikkal. 

És nem tévesztem szem elől a nemrégiben sajnos elhunyt édesapám észrevételét, aki szintén nyelvtanár volt, s aki azt mondta nekem: a nyugdíjas korú embereket, főleg ha tanulói helyzetbe kerülnek, sokszor nem egyenrangú partnerként kezelik. Ami abból fakad, hogy a társadalom hajlamos a nyugdíjasok, az idősek „leírására”, holott ez teljesen indokolatlan.

 Ugyanúgy képesek nyelveket tanulni, mint a fiatalok, csak lassabb tempóban, továbbá más módszerek és elvárások szerint. S figyelembe kell venni azt is: habár az idősebbek valamivel lassabban tanulnak nyelvet, mint a fiatalok, abban azonban ők vannak előnyben az utóbbiakkal szemben, hogy jóval több az élettapasztalatuk. S ennek a nyelvtanulásban óriási szerepe van, az élettapasztalatuk révén ugyanis sokkal gyorsabban kikövetkeztetnek egyes beszédhelyzetekből fakadó nyelvi megoldásokat.

– Mekkora igény mutatkozott a képzésekre? Beigazolódott az előfeltevés, hogy új piaci résről van szó?

– Igen, hiszen amikor először meghirdettük ezt a képzést, s célzott megkeresésekkel igyekeztünk felhívni a figyelmet az új nyelvtanulási lehetőségre, nagy örömünkre már az első körben 350-en jelentkeztek. Büszkék vagyunk a pozitív visszajelzésekre is, az idősektől ugyanis rendszeresen azt halljuk vissza: imádnak hozzánk járni, mert végre van rendszeres napi vagy heti elfoglaltságuk, mint aktív korukban, ráadásul jó társaságba kerülnek, ahol intellektuálisan és az élethelyzetüket tekintve is hasonló emberek között lehetnek. Azt vettük észre, hogy egyes csoportok már órán kívüli programokat is szerveznek maguknak, színházba járnak vagy kirándulni mennek.

– Gyakorló nyelvtanárként milyen tanácsokat adna azoknak, akik most fontolgatják, hogy beiratkoznak a Seniororok Nyelviskolájába? Mire figyeljenek oda? Mire koncentráljanak leginkább nyelvtanulás közben? Milyen gátakat igyekezzenek lerombolni magukban?

– A legfontosabb tanácsom, hogy mindenki gondoljon vissza arra az időre, amikor gyerekként kezdték fölfedezni a beszéd szépségeit. Vagy kezdjék el figyelni maguk körül a két-három éves gyerekeket, akik most tanulnak beszélni. S nézzék csak meg, hogy a kicsik milyen bátran megszólalnak, s milyen örömmel kezdik birtokba venni az új szavakat, kifejezéseket! Sőt, a gyerekek bátran mernek hallgatni is, hogy aztán a hallottakat maguk megpróbálják utánozni. 

Azaz nem kell félni a hibázástól, mert a hibázás a beszédgyakorlás természetes velejárója. Minden kisgyerek tudja öntudatlanul is, hogy azért hibázunk, mert gyakorlunk, s minél többet gyakorlunk, annál kevesebbet hibázunk. Ne féljenek hibázni, ne féljenek megszólalni, s főleg ne higgyék azt, hogy ha nem beszélnek egy idegen nyelvet tökéletesen, akkor valami baj van az értelmi képességeikkel. 

Legtöbbször ez az a lelki gát, ami megakadályozza az embereket, hogy idegen nyelven meg merjenek szólalni: azt hiszik, hogy ha nem tökéletes nyelvileg, amit mondanak, akkor hülyének fogják őket nézni. Ez nem igaz, sőt éppen ellenkezőleg: minden tiszteletet megérdemel egy ember, akár idős, akár nem, aki idegen nyelven akarja kifejezni magát. Szóval csak bátran! Ez az egyik tanácsom. A másik pedig az, hogy a kiszemelt idegen nyelven olyan szöveggel foglalkozzanak, ami annyira érdekli őket, hogy magyarul is örömmel elolvasnák. Akit a kertészet érdekel, olvasgasson a kertészetről, akit az 1960-as évek zenéje, azok olvasson arról, vagy akit a politikai élet izgat, kezdjen az interneten idegen nyelvű politikai szövegeket fordítani. De izgalmas legyen, mert nincs rosszabb az unalmas idegen nyelvű szövegnél!


Salusinszky András

A Budapesti Zsidó Hitközség (BZSH) Külker Technikuma, a Dávid Király Kollégium, a Seniorok Nyelviskolája és az 1990-ben alapított Studio Italia Olasz Nyelv- és Idegenforgalmi Központ igazgatója, a Nyelviskolák Szakmai Egyesületének alelnöke.

A Seniorok Nyelviskolájának honlapja itt érhető el.


mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek