Nehéz
helyzetben lenne, aki meg akarná határozni Borgula András Gólem színházbéli
önálló estjének műfaját. Standup? Nem. Kabaré? Semmiképp. Monodráma? Az sem
igazán, hisz nincs effektív darab, inkább élettörténet mesélés zajlik, bár
talán leginkább mégis ahhoz hasonlít. A Katonadolog leginkább önéletrajzi
vallomás, személyes kalandfüzér dramaturgiailag tudatosan fölépítve. De nem is
ez a lényeg, nem a műfaji besorolás. Az elejétől a végéig a figyelmünket
aktívan fogva tartó, sűrű szövésű, fordulatokkal teli, két és negyedórás,
szünet nélkül megtartott előadás egy késő negyvenes magyar férfi története, aki
tizennégy éves koráig azt se tudta, hogy zsidó.
Borgula
bizonyos gyerekkori, családi események köré csoportosítva kezdi mesélni az
életét, a gyerekkorát, szülei történetét, s közben a nyolcvanas évekét és a
rendszerváltásét, a kezdetben szerény körülmények között, panel lakásban élő,
később varró és szervező-üzleti tehetsége révén egyre több munkát halmozó,
titkárnőből butikossá lett anya és a KISZ-titkár apa elsőre tán furcsának tűnő,
a rendszerre mégis oly jellemző kapcsolatát, a gyerekkori furcsaságokat és a
számos féltestvér ellenére folyamatos egyedüllétet és unatkozásokat, és azt,
hogy a gyermeki fantázia milyen szerepjátékokat teremtett ezek kivédésére és
megszínesítésére. A Madách Gimnáziumot, a latin, olasz és angol nyelvekből való
bukdácsolást, a színjátszóköri sikereket, a felvételit a Színművészetire, ahová
nagy mellénnyel indult, ám annál összetöpörödöttebben távozott, majd azt a
véletlent, hogy egy barátját kísérve egy magyarországi zsidókat toborzó irodába
hogyan került ki Izraelbe.
De
előtte még van egy fordulat, az első igazán drámai pont a történetben, amikor a
tizennégy éves kamasz egy váratlan telefonhívás nyomán megtudja, hogy zsidó.
Amikor a nagypapa egyik testvére telefonál a nagymamájához és Háimékat keresi,
Háimék viszont nincsenek. Már csak Henrik van, ő is tíz éve meghalt. Meg
Malkát, a nagymamát, de amikor utoljára itt ilyen nevű embereket kerestek,
akkor nem jöttek vissza. És itt filmszakadás történik, vagyis innen indul az
újabb film.
A
gyerek- és kamaszkori események az egész korszakot felrajzolják a panelvilágtól
a szakadozó szocializmusig és az egyre több lehetőséget felvillantó
rendszerváltó kapitalista gazdaságig, az el-eltűnő, visszamaradozó előző
rendszer anomáliáit, ez majdnem másfél óra az előadásból, mire rátérünk a címben
sugallt valódi életszakaszra, az izraeli katonaságra, melyről első kézből
kapunk elképesztő, első hallásra anekdotaszerű, vicces történeteket, ugyanakkor
a kontextus valahogy nem engedi, hogy jóízűen nevessünk. S aztán kontextus
nélkül is sűrűbbé válik az anyag, az anekdotákon is hamar átütnek a kínzó
kérdések, titkosnak beállított bevetések, véletleneken múló robbanások és
gyilkos aknák, gyakorlatos és éles támadások, hajszálon múló életek Libanonban,
Ciszjordániában, a Gázai övezetben, vagy ahová éppen menni kellett.
Ilyen
elképesztő, ugyanakkor egy másik közegben akár mindennaposnak számító
történeteket csak az tud hitelesen előadni, aki maga is a saját bőrén
tapasztalta őket, innentől kezdve tehát a Katonadolgot egyéni tapasztalatból,
megélésből született monodrámának is nevezhetnénk.
A
történetek végén Borgula jó dramaturgiai, de főleg emberismereti érzékkel a
közönség helyett teszi fel a kérdést önmagának, hogy akkor most ő ölt-e embert,
s az erre adott válasz talán az előadás legdrámaibb pontja. Mert ahogy olyan is
csak a mesében van, hogy nagyapád sose ölt embert, noha négy évet húzott le a
világháborúban, az izraeli hadsereg tüzérségében se lehet úgy három aktív évet
eltölteni, hogy soha egyetlen kilőtt lövedék ne találjon el soha senkit. Hiába,
hogy iskolák, óvodák és lakókörzetek környékére sosem lövünk, a háború,
hadsereg nem válogat, olykor az ember nemcsak iskolába, haza meg óvodába megy,
és az is mindig relatív, hogy ki a rossz ember.
Ugyanilyen
drámai pontja az előadásnak, bár az előzményekhez és az előadás egészéhez
képest kissé szervetlen az a vallomás, hogy Borgulának miért nincsen gyermeke,
és miként lehet elviselni otthon estéről estére ezt a veszteséget. Ez a rész
hallgatóságként is megterhelő, annál is inkább, mert a női történetek a
sikertelen terhességekről, a hiányzó gyermekáldásról az irodalomban vagy akár
az önsegítő könyvekben már terjedőben vannak, de egy férfi vallomása és ilyen
fokú őszintesége már csak szokatlanságánál fogva is megrendítő és szíven ütő.
Az
utolsó percekben valahogyan eljutunk a Gólem Színházig, Budapest egyetlen zsidó
színházáig, hogy hogyan lehet közhasznú alapítványt a bíróságon bejegyeztetni,
hogy mit szól erre a bírónő, ám ezen a ponton ez már csak egy vörös farok, egy
kötelező penzum, hogy mitől is lett az izraeli rendezőakadémiából, a
színházszeretetből és a korábbi hadsereges tapasztalatokból az immáron 18 éve
működő zsidó színház Budapesten.
Szintén
megejtő rész a működésbe vetett hit és az a krédó, hogy akár a zsidó imát,
melyet egy szíj karra tekerésével kezdenek el mondani, miért is érdemes sokszor
az értelmetlenséggel és a folyamatosan romló helyzettel és közéleti viharokkal
szemben ezt csinálni. Hisz annak is kiderülhet az értelme menet közben, aminek
az elején nem látszik, vagy olykor akár közben sem.
A
Katonadolog nem hatásvadász, minimálisan sem teátrális, de precízen felépített,
eszköztelenül előadott élettörténet, mely sokkal mélyebb egy szinte mindvégig
mikrofon nélküli, elsőre laza elmesélésnek tűnő estnél, számos új aspektust
felvillantva s bizonyítva azt, hogy ami őszinte, ami emberi, annak nem
feltétlen kell a tökéletesre centizett, teátralizált forma, még akkor se, ha
színpadi hatásában kicentizve-mikrofonosítva erősebb lenne, de mélységét
tekintve valószínűleg ez a laza elmesélés, mely az est végével számos kérdést
dübörögtet a néző fejében, az ő valódi formája. Mert az önvallomásnál nem kell
erősebb színház.
Kozár Alexandra írása
Címlapkép fotó: Huisz István
Katonadolog
Gólem
Színház
Előadja:
Borgula András