Az idei Zsidó Kulturális Fesztiválon Bauer Andrea és művészbarátai Metamorphosis címmel adnak elő egy különlegesnek ígérkező produkciót, amelyben keverednek a klezmer, a tangó, az afro-amerikai és klasszikus dallamok. Az operaénekesnővel (aki sémi filológus és zeneterapeuta is egyben) az előadás kapcsán beszélgettünk.
Mennyiben lesz más az idei előadás, mint a tavalyi?
Az egyik legfontosabb különbség, hogy szefárd dalokat is előadunk, amelyekben sok judeo-arab hatás van, ezen kívül megjelenik a tangó motívum, sőt az afro-amerikai és a klezmer zene is. Nagyon izgalmasnak érzem, hogy mindezt klasszikus zenével társítjuk, megjelenítve a múlt, jelen és jövő világát. Föllép Kiss Zoltán táncművész is, akivel tangózni fogok, Tenki Tamás táncművész és koreográfus segítségével.
Miért tanult meg tangózni?
Balett táncos voltam, és ezért nagy kihívás volt számomra. Egyébként nagyon jó érzés, hogy visszatérhetek a táncba. A mostani előadásban Golijov: Levante című művében lesz a táncbetét, melyben Kéménczy Antal zongorával és Pusztai Csaba 16 darab ütő hangszerrel készített egy zenei átiratot.
Nem csak énekel, táncol, de mélyebb elméleti síkon is foglalkoztatja a zene és a gyógyítás. Mi ennek az alapja?
A zenei hatásmechanizmusok megismerése segítségünkre lehet ahhoz, hogy megértsük az ember és a hangok rezgéseinek viszonyát. A klasszikus gyógyító kultúrákban – és a ma létező kultúrák változataiban is – a hang és a zene nem önállóan létező, hanem a rítusok, a vallás és a filozófia része is. Ezek elméleti bázisán aktiválódott és aktiválódik több ezer év óta. Jelenleg mindezen elméleti és gyakorlati, tudományos kutatómunkáját végzem, a Pécsi Tudományegyetem „Oktatás és Társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskolájában.
(Az előadás szeptember 2-án, hétfőn este 7 órakor kezdődik a Goldmark teremben.)