NICÁVIM, gyertya 09.19. 18:30, kimenete: 09.20. 19:32
25.09.16. | 23 Elul 5785
Gyengénlátó verzió

Judaizmus / 2025. Szeptember 16. / 12:23

Az idő szentsége

Az idő percekből, napokból, hetekből és évekből áll. Úgy tűnik, mintha valami megfoghatatlan lenne, amit a Föld forgása mér ki. Mégis sokkal több ennél. Chájim Vitál rabbi megjegyezte, hogy minden ima más, mert az idő más pontján hangzik el.

Zsidó ünnepek / 2025. Szeptember 15. / 11:30

Teltházas szlihot a Rumbachban – a közös ima és zene ereje

Elul havában ismét megtelt a Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga: a Szlihot-imakoncertet nagy érdeklődés övezte, a közönség soraiban sokan voltak a budapesti zsidó közösségek és körzetek régi, jól ismert tagjai, de szép számmal akadtak olyanok is, akik most jártak először zsinagógában. Az eseményen jelen volt Mester Tamás, a Budapesti Zsidó Hitközség (BZSH) elnöke is.

Judaizmus / 2025. Szeptember 11. / 16:30

„Mint álmodók voltunk” – A száműzetés üzenete

Ha megértjük, hogy a száműzetés minden mozzanata könnyek között kezdődött, és végül sokkal többet adott, mint amit valaha is remélhettünk, akkor egészen másképp tekintünk a galut történetére.

Zsidó ünnepek / 2025. Szeptember 10. / 11:22

Imakoncert, tanítások, közösség – interjú az idei Szlihotról

Szombatbúcsúztató havdala-szertartásra, rövid tanításokra, majd imakoncertre várnak a szervezők minden érdeklődőt szeptember 13-án, szombaton 20 óra 30 perckor a Rumbach Sebestyén utcai zsinagógában. Az eseményen Röhrig Géza Kossuth-díjas színész, író, költő osztja meg a gondolatait.

Judaizmus / 2025. Szeptember 08. / 10:10

Dávid király szemével a világ

Háborúk, hazugságok, árulások – mindezeken keresztülment Dávid király. Mégis, amikor körülötte minden ellene fordult, ő csak Isten fényét látta. Elul hónapja minket is arra hív, hogy részesüljünk ebben a látásmódban: reménnyel és bizalommal tekinteni a világra.

Judaizmus / 2025. Augusztus 28. / 11:09

Napi Talmud - Szánhedrin 39.

A most tárgyalt misna nagy része azzal foglalkozik, hogyan kell a bíróságnak „megfélemlíteni” a tanúkat halálos ügyekben annak érdekében, hogy elkerüljék a hamis vagy bizonytalan tanúvallomást.

Judaizmus / 2025. Augusztus 25. / 12:54

Elul hónapja: a megtérés és kegyelem ideje

Az Elul hónapja különleges időszak a zsidó naptárban, egy ét rácon, vagyis kegyelmi idő, amikor közelebb kerülhetünk az Örökkévalóhoz. Érdemes tanulmányozni, mi történt a múltban ebben az időszakban, hogy jobban megérthessük Elul üzenetét.

Judaizmus / 2025. Augusztus 15. / 09:31

„Minden micva” – Mózes tanítása a teljességről és a micvák egységéről

Mózes 5. könyve 8:1 így szól: „Kol hamicva aser ánochi mecavcha hajom tismörun la’aszot – Az egész micvát, amit ma parancsolok nektek, őrizzétek meg, hogy teljesítsétek.” Milyen micvára utal itt Mózes?

Judaizmus / 2025. Augusztus 14. / 17:11

Mit mond a zsidóság a reinkarnációról?

A zsidó misztikában a lélek útja nem ér véget a halállal: a reinkarnáció, vagyis a tanítása szerint lelkünk új testben tér vissza, hogy tökéletesítse önmagát, jóvátegye múltbeli hibáit, és közelebb kerüljön az isteni fényhez.

Judaizmus / 2025. Augusztus 14. / 10:05

Mandala a judaizmusban? Igen, van helye a zsidó hagyományban is

A mandala szó hallatán sokaknak keleti vallások, meditációs gyakorlatok, színes szimmetrikus minták ugranak be. A leggyakoribb vád ezzel szemben, ha valaki zsidó kontextusban mandalát alkalmazna, hogy az "idegen vallási eredetű" vagy "nem zsidó hagyomány". Vagy mégis?

Judaizmus / 2025. Augusztus 04. / 11:28

A zsidó meditácó gyakorlata és hatásai

„Valóban ott vagy, ahol az elméd van” – tanította Báál Sém Tov. De mi is az a zsidó meditáció? Hogyan lehet gyakorolni? És milyen hatással bír?

Zsidó ünnepek / 2025. Augusztus 01. / 09:49

„Aki gyászolja Jeruzsálemet, részesül örömében” – A gyász, amely reményt hordoz

A Talmud a Taanit traktátusban így tanít: „Kol hámitábel ál Jerusáláim, zohe v’roe b’szimhátá” – „Aki gyászolja Jeruzsálemet, az részesül annak örömében.” Bölcseink felteszik a kérdést: miért jelen időben szól ez a mondat? Miért nem jövő időt használ – „részesülni fog az örömben”? És hogyan lehet, hogy Tisá beÁv, a zsidó naptár legszomorúbb napja, a forrásokban „moednek”, vagyis ünnepnek neveztetik?