Mintha hiányozna valaki a Hágádából, akinek volt némi szerepe a kivonulásban. Ahogy sokan fognak hiányozni mellőlünk is ezen a széder estén. Mit lehet kihozni a hiányból?
A széder este az egyiptomi kivonulás elbeszélésének ünnepe.
A kivonulás vezetője Mózes volt, ő hívta vissza a zsidó népet a Jósitenhez a történet kezdetén. A széder este forgatókönyve a Hágádá. Amelyben Mózes neve egyetlen alkalommal sem említtetik. Mózes szerényen meghúzódik a könyv hátterében, mint a jó vezetők, akik tudják, hogyan tegyék végül magukat feleslegessé. A hiány esély is, a szövegek hiányai arra jók, hogy betöltsük őket saját értelmezésünkkel. A hiányok, amelyek ezen a széder estén ránk nehezednek majd, szintén arra várnak, hogy kezdjünk velünk valamit.
Vannak közöttünk, akik ügyelni, dolgozni fognak, orvosok, nővérek, az orvosi segédszemélyzet, akik az egészségüket kockáztatják másokért. Az ő széder estéjük lesz a leginkább jelentéses, még ha arra se lesz idejük, hogy az egész fél percig is járhasson az eszükben. Aki másokért kockáztatja a saját egészségét, az már tényleg kijött a félelem Egyiptomából, teljes mértékben, bámulatraméltóan szabad ember. Jobban érti mindenki másnál a pészach üzenetét.
Vannak, akik nem a megszokott családi körben és vannak, akik egészen egyedül lesznek. És sokak szerint csak a magányban lehetünk egészen szabadok, egészen önmagunk. A kérdés, hogy miben különbözik ez az éjszaka az összes többi éjszakától, túlzottan könnyűnek tűnik idén. De a héber mondat, a má nistáná azt is jelenti, mi
változott meg. Nem a világban, bennünk.
Nem bizonyult igaznak
egyelőre, hogy ez a leállás majd időt ad nekünk, hogy egyedül maradjunk
magunkkal, lelassuljunk, az ellenkezője történt. A stressz tovább nőtt,
elszigeteltek vagyunk egymástól, de igazán egyedül maradni sokaknak
reménytelen, rengeteg új feladat mellett kellene megpróbálni otthonról, vagy
továbbra is bejárva dolgozni, képtelen körülmények között, teljes
egzisztenciális bizonytalanságban.
Az ünnep magányát,
hogy egyedül vagy a legszűkebb családunkkal vagyunk kénytelenek együtt lenni,
kihasználhatjuk arra, hogy most tényleg számba vegyük, má nistáná, mi változott
a tavalyi széder este óta. Mi, ki maradt meg nekünk azóta is, a mostani
hetekben is, mi, ki tűnik tényleg állandónak. Mit változtattak meg bennünk és
körülöttünk az elmúlt hetek, mi az, ami még most is stabilnak tűnik, és fontos,
hogy stabil is maradjon. Mire, milyen érzelmi tartalékokra számíthatunk? A
valódi szabadság legfontosabb feltétele az önismeret. Most, hogy a külső
szabadságunk korlátozott, „szabadságunk ideje”, a pészach, az önismeret-szerzés
idejévé lehet. A történet központi figurája, Mózes ezen az estén nem
„szerepel”. Ezt is meg lehet tanulni tőle.
A kivonulást a
reprezentációból. A csöndet. Ha szerencsénk van, módunk és időnk önmagunkra
maradni, a mostani kivételesen bensőséges széder este lehet. A szerda este
bejövő ünnep a világ Izraelen kívüli részén kétnapos, azután a szombat
következik, aki be akarja tartani az ünnepi előírásokat és meg is teheti, három
napra kikapcsolódhat a világból.
Szép ünnepet, hág
száméách!