1939-ben, az első két zsidótörvényt
követően az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) – a Pesti
Izraelita Hitközséggel szoros együttműködésben – a fellépési lehetőségeiktől,
kenyerüktől megfosztott zsidó művészek számára létrehozta a Művészakciót. Ebben
a nagysikerű kezdeményezésben 1944. március 19-ig 550 színész, énekes, zenész,
táncos, festő, szobrász, író jutott lehetőséghez és szó szerint éltető levegőhöz.
E
hasábokon időről-időre bemutatok egy-egy művészt az akkor és ott fellépő,
kiállító szereplők közül.
Frank Frigyes festő 1890.
augusztus 19-én született Budapesten.
1908–1911-ben Balló Ede és
Zemplényi Tivadar növendéke volt a budapesti Képzőművészeti Főiskolán. 1911-ben
a Képzőművészeti Főiskola növendékeinek kiállításán találkozhattunk a nevével,
azok nevei között, akik a Pesti Hírlap
fogalmazása szerint „figyelemreméltó dolgot” állítottak ki.
1911 és 1914 között a müncheni akadémia hallgatójaként Angelo Jank tanítványa volt.
1912-ben Münchenből hazarándulva Sándor Józseffel közös kiállításon vett részt,
ahol közel száz művüket mutatták be. A lapok beszámoltak müncheni sikereiről
is, ahol arcképeivel tűnt ki. Az első világháború utolsó éveiben a
fronton dolgozott, mint hadifestő.
Az I. világháború után Párizsba költözött, ahol a Société des
Artistes Français és a Salon d'Automne nagy kiállításain vett részt.
Az 1920-as években tagja
volt számos képzőművészeti csoportosulásnak, így az Új Művészek Egyesületének, a Benczúr Társaságnak, a Munkácsy Céhnek, a Képzőművészek
Egyesületének és a Magyar Arcképfestők
Társaságának. Részt vett mindezen csoportosulások kiállításain, és többnyire jó
sajtó-visszhangokat kapott. Így írt róla például a Magyarország 1923 áprilisában „Frank Frigyes a konkrét témák kitűnő kezű festője: portréi és tájképei frissek, színesek, franciás
könnyedségűek, a mai piktúra legérdemesebb alkotásai közé tartozik.
Absztraktabb témái, kompozíciói nem érik el portréinak és tájképeinek nívóját.”
Még egy cikkrészlet 1925 novemberében, a Színházi Életből: „Frank Frigyes egyike a kiállítás legérdekesebb művészeinek. Új
utakon halad, ösvényt tör magának, amelyen bátran halad előre. Amit csinál, az
érdekes, minden egyes munkáján meglátszik, hogy tépelődő, önmagát marcangoló
művész, aki még nem tudja merre fog vinni az útja, csak egy bizonyos, hogy
komoly tájakra, a művészet tiszta levegőjű tájai felé.”
Sokat festette feleségét, Mimit; a róla készült képek egyike
például 1926-ban díjakat nyert Franciaországban. Itthon a fővárosban és
nyaranta – közel egy évtizedig – Mártélyon dolgozott.
1924-ben megjelent egy rajza az OMIKE által kiadott képzőművészeti
albumban.
A továbbiakban is folyamatosan részt vett kiállításokon. Külföldön
is szerepeltek művei az 1930-as években, ilyen volt a genfi, a skandináv
országokban megrendezett és a brüsszeli kiállítása. Itthon önálló kiállítása
volt az Ernst Múzeumban, a Fränkel Szalonban, a Tamás Galériában, a
Műcsarnokban. Az 1933-as gyűjteményes kiállítását így dicsérte a Magyar Hírlap: „Két nagy teremben rajzok, akvarellek és olajfestmények együttese
illusztrálja azt az előkelő kultúrát és izgalmas mesterségbeli tudást, amellyel
Frank Frigyes közel húsz esztendeje tartja rangját a modern magyar piktorok
sorában.”
1944 februárjában gyűjteményes kiállítása volt a kortárs művészeket pártoló Tamás Galériában.
Szinte minden fontosabb napilap beszámolt róla, pozitívan. Így írt
a kiállításról a Film Színház Irodalom: „A Tamás Galériában Frank Frigyes állította ki képeit. E kitűnő
kvalitású, komoly értéket jelentő festő egyénisége rendkívül érdekes. Képeit
nézve, jóformán a szemünk előtt látjuk születni az expresszionizmust. A
formákat részben feloldó kezelés még az impresszionizmus öröksége, de a
szerkesztés már teljesen a belső élmény kifejezését szolgálja.”
Az OMIKE Művészakció három
kiállításán volt jelen a műveivel 1939 és 1942 között.
A
háború befejezése után, már 1945 áprilisában részt vett csoportos kiállításon.
Élete végéig aktív és megbecsült művész maradt.
Budapesten hunyt el 1976. október
24-én.
Képek:
1.) Fotóportré. Deák gyűjtemény
2.) Önarckép. Kieselbach Galéria
3.) Mimi 1929. Virág Judit Galéria
4.) Terasz és interieur. OMIKE Művészakció
I. kiállítás. Haas Galéria
5.) Önarckép, 1951. Kieselbach Galéria
