1939-ben, az első
két zsidótörvényt követően az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési
Egyesület) – a Pesti Izraelita Hitközséggel szoros együttműködésben – a
fellépési lehetőségeiktől, kenyerüktől megfosztott zsidó művészek számára
létrehozta a Művészakciót. Ebben a nagysikerű kezdeményezésben 1944. március
19-ig 550 színész, énekes, zenész, táncos, festő, szobrász, író jutott
lehetőséghez és szó szerint éltető levegőhöz.
E hasábokon
időről-időre bemutatok egy-egy művészt az akkor és ott fellépő, kiállító
szereplők közül.
Barta Mária 1897-ben
Budapesten született kispolgári zsidó családban. A budapesti Képzőművészeti Főiskolán
Udvary Géza, majd Rippl-Rónai József és Iványi-Grünwald Béla tanítványa volt.
Testvérei, Lajos és István is sikeres képzőművész-pályát futottak be.
1921-ben a magyar
akvarell- és pasztellfestők kiállításán tűnt fel a neve.1920-1930 között főként
Bécs, Párizs, Olaszország, Törökország voltak azok a helyek, ahol alkotott.
Persze főként tanult, nagy mesterek alkotásait tanulmányozva. 1930-tól újra
Magyarországon dolgozik, a Képzőművészek Új Társasága, a Munkácsy Céh, a MAPE,
a Balatoni Festők Társasága tagja.
A KUT tagjaként
szerepelt kiállításokon; gyűjteményes kiállítása volt a Nemzeti Szalonban
(1933), részt vett a régi Műcsarnok csoportkiállításain (1946–47), önálló
tárlata volt az Ernst Múzeumban (1959) és a Fényes Adolf-teremben (1964).
Elsősorban életképeket és csendéleteket festett.
A Magyar Hírlap
1933 áprilisában számolt be a Nemzeti Szalon új csoportos kiállításáról. Barta
Máriáról így írt: „…nagy kompozícióiban és kisebb tanulmányaiban mutat erőt,
lendületet és nagyon mai festői törekvést.”
A szakirodalom a
csendéletek festőjeként tarja számon. Az 1964-es gyűjteményes kiállításáról
beszámoló katalógus így írt témaválasztásairól:
„A reá jellemző,
halk okkeres színek néha felerősödnek, színpompájuk mellett is megtartva
finomságaikat. kimeríthetetlennek találja a virág színeit, formáit, örömmel és
gyengédséggel festi a csendélet növénytől idegen elemét a füles cserépkancsót,
vagy leheletnyi, karcsú üvegvázát. Képtémái a csendéleten túlra is kiterjednek.
Messzire nem megy, mindennapi környezetében marad, enteriőrt, szobasarkot
ábrázol egy, esetleg két figurával …”
1939 és 1944
között az OMIKE Művészakció négy képzőművészeti kiállításán vett részt, rajzokkal,
akvarellekkel.
1969-ben hunyt el.
//
Lázár Éva Lázár Éva 1911-ben született Szamosújváron. Neve először, a dési festőiskola tanulójaként volt olvasható 1927 novemberében a Pásztortűz című kolozsvári folyóiratban.1929 márciusában már gyűjteményes kiállítása megrendezéséről számolt be többek között az akkor szintén kolozsvári Új Kelet: „Lázár Éva rajzai és festményei szokatlan erőtől és eredetiségtől duzzadók, természetábrázolása egy jelentékeny egyéniség színes belső világán szűrődik át.”
1930 októberében a
Múlt és Jövő kis cikket szentelt az induló művésznőnek. A cikk figyelemreméltó
lelkendezéssel számolt be Lázár Éva indulásáról, például így: „Lázár Éva
festményei szuggeráló erejűek. Van egy képe, a „Bocher” amelyről kellene
törölni a Lázár Éva nevet és gondolkozom, melyik nagy festő tárlatába tudnám
elhelyezni.”
A következő
években sikeres kiállításai voltak Désen, amelyekről az erdélyi lapok
beszámoltak. 1934 végén a dési szabadiskola vezetőjévé nevezték ki.
Az Új Kelet
szerkesztői 1936-ban látogatást tettek Lázár Éva műtermében. Az erről szól
beszámolóban írták ezeket a mondatokat:
„Lázár Éva
művészete minden ízében egyéni, erőt sugárzó, néha egész faragatlanságig
büszke, mikor felfelé törő útjából minden akadályt el akar hárítani. Főleg
szociális problémák érdeklik. Az élet elesettjeinek, a szenvedőknek,
nyomorgóknak szenvedései és küzdelmei. Ezt a világot bátor és újszerű formában
adja elő, mely sohasem törődik a tárgyi tetszetősségnek a megalkuvásaival.”
A kiállításai
Désen folytatódtak 1940-ig, szinte folyamatosan. Néhány napilap beszámolt még
az 1944. márciusi kolozsvári kiállításáról is, ahol 48 képpel mutatkozott be. Az OMIKE
Művészakció kiállításain 1943-ban vett részt.
Lázár Éva német
koncentrációs táborban halt meg, írta Murádin Jenő a Múlt és Jövő 2000. 1.
számában
Képek:
1.) Barta Mária
fotóportréja. Kiállítási katalógus, Szombathely, 1999.
2.) Barta Mária:
Fejkendős öregasszony. 1943. Magyar Nemzeti Galéria
3.) Lázár Éva
portréja. Múlt és Jövő, 1935. október, 335.
4.) Lázár Éva: Talmudista
(Bocher). Múlt és Jövő 1931. június, 229.
