Minden év novemberében több tucat szakember érkezik Izraelbe a világ
minden tájáról: fesztiváligazgatók, koncertszervezők, klubtulajdonosok,
producerek, ügynökségek, lemezkiadók művészeti igazgatói, promóterek,
újságírók, rádiós szerkesztők. Azért jönnek, hogy lássák, hallják és
megtapasztalják az izraeli zenei élet ízeit. Az International Music Showcase Fesztivál 35
koncert 5 nap alatt! Silló Sándor kóstolta végig a zenei étlapot.
A napi fogyasztásra gyártott pop zenén kívül minden műfaj itt volt,
etno, jazz és mindenféle crossover, rock, indie és néhány élő-elektronikus
produkció is. Mikor először ettem végig az International Music Showcase
Fesztivál zenei étlapját, akkor szerettem bele ebbe a tarka univerzumba, ami az
izraeli zenei klubbok, koncerttermek világa. Aztán végig habzsoltam még kétszer.
Hogyan is működik egy ilyen rendezvény?
Minden koncert félórás. Mire belekóstolsz
egy muzsikába, már csattannak is a tenyerek. De nincs ráadás: a színpadon a következő zenekar…
Az idén úgy döntöttem, hogy felsorolás helyett válogatok. Úgy, mintha
egy képzeletbeli fesztivál delegált volna a múltból. Egy időutazási irodával
érkeztem. Olyan izraeli produkciókra vadászok, amelyek megállnák a helyüket a
zene teljes kommercializálódása előtti időkben is, mikor a tehetség a tudás és
a személyes invenció dominált még, nem a piaci szempontok. Jól sejtettem, hogy Izraelbe kell jönnöm ezért.
Izrael fókuszpont.
Itt Kelet-Európa, a Mediterraneum, Észak-Afrika, Közép-Ázsia és az arab
világ zenéje találkozik. Az Israel Music Showcase Fesztivál célja éppen ez:
hogy Izrael a térség piacvezető zenei hatalmává váljon. Erre épp ez a
sokszínűség ad komoly esélyt.
Ezt tavaly írtam, idén ez a súlypont kicsit eltolódott. Kevesebb volt a
helyi íz, és több az olyan produkció, ami így ahogy van beférne bármelyik
nyugati rádió adásába.
Nem hiszem, hogy van még egy ország, ahol úgy lehetsz büszke a nemzeti
kultúrádra, hogy közben szőröstől-bőröstől felfal a multikulti.
Izraelben minden nagyobb népcsoport muzsikusai azt a muzsikát játsszák,
amit az óhazájukból hoztak. Persze a fiatalok, a második, harmadik generációsok
már szabadon kezelik a nagyszülők hagyományait. Így lesznek görög, jemeni,
marokkói, észak-afrikai török, iráni, buharai, arab, ladino, etióp, balkáni,
dél-amerikai „hazai" zenéink. De ezek – hiába a mélyen tradicionális háttér –, friss mai muzsikák.
Ezt a tarka képet nevezzük izraeli zenének.
Az én képzeletbeli fesztiválom vadászterülete éppen ez. Lássuk!
(A legnagyobb revelációt a végére hagyom, mert muzsikájuk minden
koncepciómat, képzeletemet felülmúlta.)
Şatellites
A Şatellites repülőszőnyegén a 70-es évek elvarázsolt zenei világába
utazunk. Régiónk azokban az években alig volt lemaradva az egész világon
végigsöprő pszihedelikus zenei hullámtól. Sőt új, keleti ízekkel gazdagította
azt. Most kezdjük ezeket a zenéket újra felfedezni. És újrateremteni.
Nemzetközi kiadókat, nagyfesztiválokat működtet ennek az új áramlatnak
az ereje. A Şatellites például a világzene élvonalához tartozó Batov Recordsnál
jelentette meg új lemezét.
(Ugyanezen a repülő lakástextilen utazik a Sababa5 zenekar is, a Batov
Records is stimmel, de ők az idén nem voltak a Showcase Fesztiválon.)
Şatellites kisbolygó ízig vérig izraeli, de a zenéje Isztambul és
Thessaloniki fölött kering. (Sőt, az illusztrációnak kiválasztott klip
énekszólama kifejezetten az orientális hatást mutató magyar népdalokra
emlékeztet.) A hetvenes évek pszihedelikus groove-jai a-la-Turka!
Vigyázat bulizene! Magammal vinném őket az időgépemen.
Liraz
Liraz Charchi iráni gyökerű etnorockja, etnopopja nem volt meglepetés
számomra. Itt a Showcase fesztiválon is járt már, és nagykoncertjét is
hallottam. Írtam is róla korábban. „Roya" című dala dobogós helyen tanyázik a világzenei listákon.
Kevés izraeli előadó jutott ilyen magasra.
Liraz igazi díva, rendkívüli színpadi jelenség.
Meg kell állnom annál a pillanatnál, mikor két dal között az iráni
nőkről mesélt és a szolidaritásról, aztán a következő, fárszi nyelven énekelt
dala alatt egy "Woman Life Freedom" feliratú iráni lobogóba burkolódzva
énekelt.
A
klipjében a kitakart arcok, azok az iráni nők, muzsikusok, aki a börtönt is
kockáztatva részt vettek egy izraeli művész, Liraz lemezének londoni és
törökországi felvételein. Ha ki akarom rakni az „Izraeli Zene" puzzle-mat,
Liraz nem hiányozhat.
Riff Cohen
Riff Cohent sem most ismertem meg, slágereit fütyörésszük otthon, de az élő produkciója tarolt.
A számára kimért 30 percbe a fájdalmas „hallgatóktól", a házat szétrúgó extatikus mulatásig minden befért. Felvillantotta azt a misztikus, muzsikáját is, ami a piyutok, az ősi észak-afrikai zsidó imák, világával érintkezik, és megjelent benne a gnawa, a „marokkói blues” az extatikus lélekzene, az iszlám szúfi ágának muzsikája, amibe olyan muzsikusok szerettek bele, mint Robert Plant, Jimmy Page, Jimi Hendrix. És most Riff Cohen varázsolt ezekből a tradiciókból friss pszihedelikus muzsikát.
A
koncert végére pedig megérkezett az a Riff Cohen, aki Párizs, Marakesh és
Tel-Aviv között repked a jókedve repülő szőnyegén, fülig érő szájú
világzenéjén. Gnawasanzonpop.
Gyanúm – az új lemezét hallgatva –, hogy ebből pop-kislány jelmezből szeretne kibújni végre, és fantasztikus hangjával mélyebb vizekre evezni.
Hoodna Orchestra
A pszihedelikus Orient Express következő állomása a Hoodna Orchestra.
Beskatulyázhatnánk őket a jazzbe is, de onnan mindenfelé kilógnának. A progrock rezes-bluesos világa és az afrofunk felé mindenképpen. Tíz év 12 muzsikus, és számos műfaj ötvözete. Afrobeat vagy inkább etiobeat, és persze erős funk-bázis. Gazdag dallamkincs a régió minden kultúrájából felszippantva, bulizós groove-okba gyúrva, jazzes fúvóskarral a tetején, ez a Hoodna Orchestra.
Ha tényleg volna egy fesztiválom, akkor a legfontosabb nap fináléja volna a Hoodna Orchestra.
Ha az időutázási iroda azzal bízott volna meg, hogy szedjek össze tíz izraeli zenekart, akiket átröptetünk, majd a Woodstock-korszak egyik fesztiváljára – de olyanokat ám, hogy a hippiknek szeme se rebbenjen, csak vibráljanak tovább – nem volna nehéz dolgom. A Showcase Fesztiválon csak négy ilyen banda volt a Borito, a Folly Tree, az Ouzoo Bazooka, és az Acid Moon And The Pregnant Sun.
Szó sincs tribútolásról, nosztalgiázásról!
Ezek a bandák nem másolnak senkit, a saját zenéjüket játsszák, és nem hajlandók tudomásul venni a rövid szavatosságú popsikerek törvényeit. Reinkarnációi annak a gondolatnak, ami a hippi-korszak óta szunnyad, de most ébredőben van. A progresszió újra csalódott a konzum-komfort-komform világban, és újra a tarka belső tájak felé vette az irányt.
Örömmel látom, hogy más is szívesen visszautazna a Woodstock generáció fiatalkorába, azok is, akik negyven évvel késték le, nem csak én, aki tízzel. Nekik szól – például – az Acid Moon & the Pregnant Sun zenéje. Pszihedelikus rock a források vidékéről.
