Félelem és magány – Kadosa Kiss József holokausztképei a Műcsarnokban

2020. Október 23. / 10:36


Félelem és magány – Kadosa Kiss József holokausztképei a Műcsarnokban

Szerző: Kácsor Zsolt

A napokban Fazakas Réka kurátor tárlatvezetésével tekinthettük meg Kadosa Kiss József: A művészet rendje – Arte legis című kiállítását a Műcsarnokban. A kiállított festmények, szobrok, műalkotások között számos mű reflektál az emberiség ellen elkövetett történelmi borzalmakra: helyet kapott a tárlaton a művész Holokauszt című olajfestménye és a Túlélők című akvarellsorozata is.


Kadosa Kiss József Budapesten született 1964-ben, és 1989-ben diplomázott a Magyar Képzőművészeti Főiskolán, ahol sokszorosító grafikai szakon végzett. Szerteágazó érdeklődése folytán sokféle technikával és műfajban dolgozik: festészettel, szobrászattal, grafikával és hangszerek építésével egyaránt foglalkozik, de tervez és illusztrál könyveket, játék- és reklámfilmekhez készít látványterveket, storyboardokat. 

robin.jpgRobin Williams a Hazudós Jakab című film főszerepében

Ez utóbbi kapcsán említést érdemel, hogy ő készítette a storyboardját a Robin Williams főszereplésével 1999-ben készült Hazudós Jakab (Jakob The Liar) című filmnek. A mű – amelynek rendezője Peter Kassovitz  volt– 1944 telén játszódik egy lengyelországi gettóban, és Magyarországon forgatták. Robin Williamsnak az elbeszélések szerint olyannyira fölkeltette a figyelmét a művészi kivitelezésű storyboard, hogy ragaszkodott a művésszel való, személyes találkozáshoz is.

A művészet rendje – Arte legis című tárlaton részleteket láthatunk a Hazudós Jakab című filmből és belenézhetünk az amerikai világsztár által is megcsodált storyboardba. Ezen kívül ajánljuk figyelmükbe a Holokauszt című olajfestményt és a Túlélők című akvarellsorozatot. 

Kadosa1.jpgTúlélők I-IV (akvarell, papír, 2000-2001)

Ezekről az alkotásokról Fazakas Réka, a tárlat kurátora a Mazsihisz.hu érdeklődésére azt mondta: „az emberiség ellen elkövetett rémtettek kapcsán a fájdalom, a félelem, a kín kifejeződéseit láthatjuk a Holokauszt című olajfestményen. Erre utalnak a szinte arctalan arcok, az elesett testek, a sötét tónusok, emiatt a szemlélőnek olyan érzése támad, mintha a gázkamrát látná belülről. Ezt a rettenetes érzést megerősíti a négy részes, Túlélők című sorozat, amelyet közvetlenül a Holokauszt című alkotás mellett helyeztünk el. Eltorzult arcú, magukba roskadt embereket látunk rajta  félelemben és magányban”.

A kurátor hozzátette: „habár a művész hihetetlen rajzkészséggel rendelkezik, tűpontos és hiperrealisztikus portrékat képes festeni, ezeken a képeken azonban gesztusjellegű jelentőséggel bír az arctalanság – hiszen a tettesek az emberi mivoltuktól, az arcuktól fosztották meg az áldozatokat”. 

A tárlatot 2020. november 8-ig tekinthetik meg.  A kiállításról bővebb információk a Műcsarnok honlapján, ide kattintva olvashatók.

(Címlapkép: Holokauszt  – olaj, dekortábla, 2017)

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek